لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۶

شماری از معتادان در فراه پس از تداوی دوباره به مواد مخدر روی آورده اند


شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در ولایت فراه
شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در ولایت فراه

روزانه ده‌ها تن از افراد معتاد به مواد مخدر در جاده‌های شهر فراه در جنوب غرب افغانستان گشت و گذار می‌کنند.

بیشتر آنان کسانی هستند که چندین بار به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کرده اند؛ اما به دلیل بیکاری دوباره به اعتیاد روی آورده اند.

زرداد احمد ۴۴ ساله که سه بار در مرکز ترک اعتیاد شهر فراه تداوی شد، یکی از آنهاست.

او آخرین بار شش ماه پیش توسط افراد طالبان به مرکز صحی شهر فراه منتقل شد.

اما به رادیو آزادی می‌گوید که این تلاش‌ها چندان نتیجه بخش نبود:
"من پنج بار کلینیک رفتم تداوی شدم، محبس هم رفتم، باز هم که آمدم به علت بیکاری، نبود شغل، کار و کاسبی نیست پس دوباره گرفتار اعتیاد شدم."

نور احمد هم از دیگر باشندگان فراه است که از چهار سال در دام مواد مخدر گیر افتاده است.

درخواست او از مقام‌های محلی این است:
"ما از دولت اسلامی همین توقع را داریم که ما را ببرد تداوی کند پس از تداوی زمینه کاریابی را فراهم کند، اگر مشغول نباشیم دوباره دچار همین کار می‌شویم، اگر مشغول باشیم نمی‌رویم دنبال همین کار(اعتیاد)."

پس از بازگشت طالبان به قدرت در تابستان سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی، در بیش از دوسال گذشته کمک‌های جهانی در کار مبارزه با مواد مخدر و تداوی معتادان در این کشور کاهش یافته و روند مقابله با اعتیاد را به مشکل روبرو کرده است.

شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در ولایت فراه می گویند که پس از تداوی بنابر نبود زمینه کاری دوباره به اعتیاد رو آورده اند
شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در ولایت فراه می گویند که پس از تداوی بنابر نبود زمینه کاری دوباره به اعتیاد رو آورده اند

اما به تازگی کرن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان در دوحه، که در پایان ماه سنبله با یک هیئت طالبان در دوحه پایتخت قطر دیدار کرده بود، در صفحه X خود که قبلاً توییتر نامیده می شد نوشت که هر دو طرف در مورد جلوگیری از کشت و قاچاق مواد مخدر، تداوی معتادان و معیشت بدیل با هم بحث کرده‌اند.

قبل از برگشت طالبان به قدرت در افغانستان، شش کلینیک خصوصی و دولتی در شهر فراه برای ترک اعتیاد و تداوی معتادان فعالیت داشتند؛ اما حالا تنها یک کلینیک ترک اعتیاد ۸۰ بستر دولتی برای تداوی تعدادی محدودی از معتادان و یک کلینیک ترک اعتیاد برای تداوی تعدادی اندکی از زنان و اطفال فعالیت میکنند.

اما اکنون امید، یک فعال محلی در فراه ، به طالبان پیشنهاد می‌کند که برای معتادان مواد مخدر زمینه تداوی و فرصت‌های شغلی را فراهم کنند تا از بازگشت آنها به اعتیاد جلوگیری شود:
"در این اواخر متاسفانه در قسمت شغل و کار زمینه کمتر فراهم است و جوانان از این حالت به انزوا قرار می‌گیرند. همین مشکلات و چالش‌ها باعث می‌شود که جوانان به اعتیاد روی بیاورند از دولت خواهش می‌کنم که زمینه کار را برای جوانان فراهم کند."

XS
SM
MD
LG