لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۰

رنج دختران افغان که به دنبال آموزش اند، توجه جهانیان را به خود جلب کرده است


یوریشیا ریویو مقاله‌ای را در باره وضعیت دختران و زنان در افغانستان به نشر رسانده می نویسد که رنج دختران افغان که به دنبال آموزش و تحصیل اند، توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.

نشریه می نویسد که این موضوع قدرت‌های جهانی را وادار به پاسخگویی به این بحران فوری بشری نموده است.

به نوشته یوریشیا ریویو، با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، دختران افغان برای دسترسی به آموزش و تحصیل با موانع جدی روبرو شدند که آینده آنها و رفاه کشور را به خطر انداخته است.

در ادامه مقاله یوریشیا ریویو می خوانیم که این وضعیت نقش قدرت ‌های بین‌المللی را در پاسخ به بحران آموزش و تحصیل دختران در افغانستان برجسته می‌کند.

نویسنده مقاله در ادامه بر تعهدات اخلاقی و مسئولیت‌‌های دیپلماتیک جامعه جهانی تأکید می کند.

یورایشیا ریویو می نویسد که کنار گذاشتن دختران افغان از آموزش و تحصیل نه تنها مانع رشد فردی آنها می شود، بلکه به ادامه چرخ فقر و نابرابری در افغانستان می انجامد.

این نشریه در بخشی از این مقاله به اعلامیه یونسکو اشاره کرده که می گوید، افغانستان کشوری در جهان است که بیشترین تعداد کودکان نمی توانند به مکتب بروند، تعداد دختران بازمانده از آموزش و تحصیل در این کشور حدود ۶۰ درصد بوده و گفته می شود که این وضعیت پس از به قدرت رسیدن طالبان در ماه آگست سال ۲۰۲۱ ، از این هم بدتر شده است.

یوریشیا ریویو در پایان مقاله در این رابطه مسئولیت قدرت‌های بین المللی و نقش سازمان ملل متحد را ، مهم می خواند و می نویسد که مسئولیت اخلاقی و معنوی سازمان ملل متحد است تا اطمینان حاصل کند که همه کودکان افغان از دسترسی برابر آموزش، برخوردار اند.

روزنامه بزنس استندرد چاپ هند به موضوع بسته شدن سفارت افغانستان در دهلی نو اشاره کرده و مقاله‌ای را در این مورد به نشر رسانده است.

در این مقاله آمده که سفارت افغانستان در دهلی جدید که امور آن را دیپلمات‌های گماشته شده از سوی حکومت پیشین ، به پیش می بردند، شام روز شنبه در اعلامیه گفت که پس از اول ماه اکتوبر تمامی فعالیت‌های سفارت به استثنای خدمات عاجل قنسولی متوقف می شود.

در اعلامیه همچنین به برخی مشکلات دیگر از جمله کمبود منابع برای ادامه کار سفارت و تمدید ویزه دیپلمات‌ها اشاره شده است.

به نوشته‌ای روزنامه بزنس استندرد با بسته شدن سفارت در مورد روابط دیپلماتیک بر اساس ماده ۴۵ کنوانسیون سال ۱۹۶۱رفتار می شود.

این ماده حکم می کند که، کلیه اموال و تأسیسات سفارت به کشور میزبان تحویل داده شده و بدین ترتیب به روابط دیپلماتیک دوجانبه نقطه‌ای پایان گذاشته می‌شود.

به نوشته روزنامه بزنس استندرد ، هند تا کنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و از زمان روی کار آمدن طالبان در ۱۵ ماه آگست سال ۲۰۲۱، سفارت خود را در کابل بسته است، اما برای اولین بار در ماه جون سال ۲۰۲۲ برای نظارت از کمک‌های بشری یک تیم تخنیکی سه نفری را به کابل فرستاد.

روزنامه بزنس استندرد در اشاره به گزارش ایندین اکسپرس می‌گوید، در حالی که هند تیم فنی در کابل دارد، اکنون حکومت طالبان می‌خواهند نمایندگان خود را به دهلی نو بفرستند.

XS
SM
MD
LG