لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

در نشست "فورم ترانس هماليا" در چین در مورد وضعیت افغانستان نیز بحث می‌شود


بیرق های چین و گروه طالبان
بیرق های چین و گروه طالبان

چین از نخستین روزهای تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، یعنی در بیش از دو سال گذشته، تلاش کرده است تا روابط نزدیک خود را با حکومت سرپرست طالبان حفظ کند.

چین اکنون از امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان دعوت کرده تا در سومین نشست "فورم ترانس هماليا برای همکاری‌های منطقوی" که امروز و فردا (۴ تا ۵ اکتوبر) در شین جین ادامه دارد، شرکت کند.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز اعلام کرده که جلیل عباس جیلانی وزیر خارجه حکومت موقت این کشور هم در این نشست شرکت دارد.

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان دیروز در شبکه اکس نوشته که هیئت طالبان با وزیر امور خارجه چین و نمایندگان سایر کشورها دیدار و گفتگو خواهد کرد.

گفته می‌شود که در ترکیب هیئت طالبان، عبداللطیف نظری معین وزارت اقتصاد حکومت آنها و برخی دیگر از مقامات طالبان نیز شامل اند.

بر اساس گزارش‌ها در این نشست دو روزه، وضعیت افغانستان، توسعه همکاری‌های سیاسی بین کشورهای منطقه، اتصال منطقوی، حفاظت از محیط زیست و تقویت روابط فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

"فورم ترانس هماليا برای همکاری‌های منطقوی" در سال ۲۰۱۸ میلادی راه اندازی شد که در آن عمدتاً در مورد همکاری‌ها و آزمون‌های منطقه‌ای بحث می‌کند.

شینکی کروخیل نماینده سابق ولسی جرگه حکومت جمهوری مخلوع افغانستان
شینکی کروخیل نماینده سابق ولسی جرگه حکومت جمهوری مخلوع افغانستان

شینکی کروخیل نماینده سابق ولسی جرگه حکومت جمهوری مخلوع افغانستان می‌گوید که چین به دو دلیل روابط نزدیک با طالبان دارد:
"هدف اول مسائل امنیتی خود آنهاست، آنها می‌خواهند با طالبان ارتباط داشته باشند تا از گروه‌های مخالف چین علیه آن کشور استفاده نشود. چین همچنان می‌ترسد که اگر طالبان را تنها رها کند و با آنها نزدیک نباشد، شاید امریکا از طالبان برضد چین استفاده کند مسئلۀ دوم چین به منابع اقتصادی افغانستان چشم دوخته و اکنون بهترین فرصت برای گرفتن برخی قرارداد هاست، زیرا از یکطرف حکومت قانونی و قوی نیست و طالبان به پول نیاز دارند، از جانب دیگر متخصصان حرفه‌ای ندارد. بناءً این یک استفادۀ دو طرفه است."

چین اولین کشوری است که رسماً ژائو شینگ سفیر جدید خود را در ۲۲ سنبله (۱۳ سپتامبر) به رئیس الوزرای حکومت سرپرست طالبان معرفی کرد.

تا هنوز هیچ کشوری جهان به شمول چین حکومت موقت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما چین یکی از کشورهاییست که تمایل بیشتر به سرمایه گذاری در منابع طبیعی افغانستان دارد.

حکومت طالبان در نهم سنبله قراردادهای استخراج هفت معدن بزرگ را با چین امضا کرد که گفته می‌شود ارزش آن حدود شش و نیم میلیارد دالر است.

وزارت معادن و پطرولیم طالبان نیز گفته که اخیراً قراردادهای استخراج معادن طلا در تخار، دومین معدن مس در لوگر، سرب و جست در غور و آهن در هرات به شمول کشورهای چین، ایران، بریتانیا و ترکیه با شماری از شرکت هایی داخلی و خارجی امضا شده است.

XS
SM
MD
LG