لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

زلزلهٔ ویرانگر و مرگبار در هرات؛ عملیات امداد برای آسیب دیده گان آغاز شده است


تخریبات زلزله هرات . مردم در حال کمک به زخمی ها و بیرون آوردن کشته شده های این رویداد هستند
تخریبات زلزله هرات . مردم در حال کمک به زخمی ها و بیرون آوردن کشته شده های این رویداد هستند

از کشته شدن ده ها تن در اثر زلزله شدید در ولایات جنوب غرب افغانستان در حالی خبر داده شده که افراد آسیب پذیر در انتظار کمک هستند و هراس از تکان های بعدی زلزله، مانع از آرامش و خواب صدها هزار نفر به ویژه در ولایت هرات شد.

براساس گزارش ها جامعه جهانی سلسلۀ کمک با آسیب دیدگان زلزله را آغاز کرده است. سازمان صحی جهان در شبکه X از ارسال ادویه و سایر تجهیزات ضروری صحی به شفاخانه های ولایت هرات خبر داده، گفته که دوازده امبولانس را برای تداوی زخمی ها به ولسوالی زنده جان در هرات فرستاده است.

رافایلا یودیس، شارزدافیر اتحادیه اروپا در کابل نیز دیروز در شبکۀ X از رسیدن یک طیارۀ حامل ۱۰۰ تن ادویه و تجهیزات صحی به میدان هوایی بین المللی کابل خبر داده است.

سازمان ملل متحد خبر داده است که در این زلزله ۳۲۰ تن جان داده اند و تعداد زخمی ها نیز بیشتر از ۷۰۰ تن است. اما آمار تلفات هر لحظه تغییر می کند.

ساکنان منطقه به رادیو آزادی گفته اند که بسیاری از باشندگان محل خانه هایشان را ترک کرده، به سایر مناطق نقل مکان کرده اند.

تخریبات زلزله روز شنبه در هرات
تخریبات زلزله روز شنبه در هرات

بنفشه یک باشنده منطقه خاشرود ولسوالی جبرئیل ولایت هرات با یادآوری نخستین لحظات وقوع اولین زلزله به رادیو آزادی گفت:

"حوالی ساعت یازده و پانزده دقیقه صبح بود که اولین زلزله رخداد. بعد از آن چندین تکان دیگر صورت گرفت، همه مردم از خانه ها بیرون ریختند، هیچکس در خانه ها نماند. در خانه چون از وقوع زلزله و تکان های دیگر می ترسیدند. بعضی ها می گفتند دوباره زلزله می شود و بعضی هم می گفتند دیگر زلزله نخواهد شد."

خلیل احمدنادم، متخصص جیولوژی( زمین شناسی ) می گوید که وقوع زلزله در هرات زیاد سابقه ندارد، از این رو مردم وارخطا شده اند:

"اولین بار است که در هرات همچو حالت رخ می دهد. من در تاریخ ۶۵ سال عمر خود که در هرات گذشتانده ام، همچو حالت پیش نشده. مردم وارخطا شده اند، متأسفانه مراکز تحقیقاتی هم در افغانستان فعال نیست، تا اطلاع رسانی کند، مردم را از عواقب زلزله آگاه سازد و اینکه چه تدابیر باید اتخاذ شود."

مردم از بیم تکان های بعدی زلزله به خانه های خود نرفتند و روی جاده ها ماندند
مردم از بیم تکان های بعدی زلزله به خانه های خود نرفتند و روی جاده ها ماندند

حکومت طالبان در اعلامیه ای گفته که نیروهای نظامی وظیفه کمک به آسیب دیدگان این زلزله زده را بر عهده گرفته اند و منابع محلی به رادیو آزادی گفته اند که از هلیکوپترهای اردو در عملیات کمک و نجات استفاده می شود.

براساس مرکز جیولوژی ایالات متحدۀ امریکا، حوالی ساعت ۱۱ روز شنبه(۷ اکتوبر) دو زلزله قوی به شدت ۶.۳ درجۀ ریشتر ولسوالی زنده جان، کشک، رباط سنگی و سایر مناطق را در ۴۰ کیلومتری هرات تکان داد و لرزش زمین در ولایات بادغیس، فراه و نیمروز نیز احساس شد.

گفته می شود که در اثر زلزله، جریان برق قطع و شماری از راه های مواصلاتی در برخی از مناطق مسدود شده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG