لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

تبصره واشنگتن پُست در مورد زلزله ویرانگر ولایت هرات


ویرانی های ناشی از زلزله در ولایت هرات
ویرانی های ناشی از زلزله در ولایت هرات

روزنامه واشنگتن پُست در بارۀ زلزله فاجعه بار روز شنبه در غرب افغانستان که شمار کشته شدگان آن به بیش از ۲۰۰۰ نفر رسید یک مطلب نشر کرده است.

روزنامه از قول ملا جانان سایق سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث می‌نویسد که یک تعداد زیاد مردم هنوز هم زیر آوار گیر مانده اند و چندین قریه کاملاً از بین رفته است.

در ادامه مطلب می‌خوانیم که گروه‌های امدادرسان و کارمندان خدمات طبی شفاخانه‌ها در هرات شمار تلفات را کمتر ارائه می‌کنند چون به اطلاعات دقیق دسترسی ندارند.

مسئولان طالبان بعد از زلزله گفتند که وضعیت زیر کنترل است و ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس الوزرا گفت که با ارسال هلیکوپتر‌ها به مناطق آسیب دیده عملیات نجات ادامه دارد.

واشنگتن پست می افزاید که تصاویر نشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تعداد زیاد خانه‌ها از بین رفته و مردم در جستجوی عزیزان ناپدید شده خود اند.

مقامات ملل متحد گفته اند که بیشتر تلفات در چهل کیلومتری شهر هرات در ولسوالی‌های زنده جان و غوریان رخ داده است.

در جون سال ۲۰۲۲ نیز یک زلزله نیرومند در ولایت‌های خوست و پکتیکا رخ داد که جان بیشتر از هزار نفر را گرفت.

اما رورنامه نیویارک تایمز در بارۀ اخراج ده‌ها مهاجر افغان از پاکستان یک مطلب نشر کرده که این موضوع روابط میان حکومت طالبان و اسلام آباد را تیره تر ساخته است.

در آغاز مطلب به هشدار مقامات پاکستانی اشاره شده که گفته اند صد‌ها هزار مهاجر افغان که در این کشور بدون اسناد زندگی می‌کنند اخراج خواهند شد.

اسلام آباد می‌گوید به یک میلیون و هفتصد هزار مهاجر افغان بدون اسناد مهلت داده شده که این کشور را ترک گویند ورنه بازداشت و اخراج خواهند شد.

در عین، حال موارد بازداشت، اذیت و آزار و توقیف مهاجران افغان در مناطق مختلف پاکستان افزایش یافته است.

روزنامه از قول یک مهاجر افغان ساکن کراچی بنام عبدالبشیر می‌نویسد که پولیس بدون اطلاع قبلی به هر خانه داخل می‌شود.

وی می‌گوید که دو پسر کاکای وی با ۵۱ افغان دیگر از سوی پولیس بازداشت شده اند و خود وی نیز از بیم یورش شبانه پولیس خواب نمی‌کند.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهجویان و سازمان جهانی مهاجرت از اسلام آباد خواستار شدند که به حمایت از افغان‌های آسیب پذیری ادامه دهد که با برگشت به افغانستان زندگی شان امکان دارد تهدید شود.

قابل یاد آوریست که بعد از برگشت طالبان به قدرت در افغانستان حملات علیه اهداف دولتی در پاکستان افزایش یافته است.

مقامات این کشور افغان‌ها را به دست داشتن در این حملات متهم می‌کنند اما این اتهامات از سوی حکومت طالبان رد شده است.

رشید بت مسئول یک شرکت رهنمای معاملات در اسلام آباد چند روز پیش گفت که با دریافت یک مکتوب از سوی حکومت به وی هشدار داده شده که به افغان‌ها خانه و دکان کرایه ندهد.

XS
SM
MD
LG