لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

حکومت طالبان از جهان خواست در عملیات جستجو و نجات قربانیان زلزله در هرات سهم بگیرند


عملیات جستجو و نجات قربانیان در مناطق زلزله زده هرات جریان دارد
عملیات جستجو و نجات قربانیان در مناطق زلزله زده هرات جریان دارد

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان می‌گوید، پس از وقوع زلزله در ولسوالی زنده‌جان ولایت هرات تا روز دوشنبه هنوز هم شماری از قربانیان زیر آوار گیر مانده‌اند و عملیات جستجو جریان دارد.

جانان سایق، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رسانه‌ها گفت، وضعیت در منطقه اضطراری است و ۳۵ تیم آن‌ها برای بیرون کردن مردم از زیر آور تلاش می‌کنند.

او برعکس روز یک‌شنبه امروز دوشنبه آمار جداگانه‌ای از جان‌ باخته‌گان و زخمی‌ها ارائه نکرد، اما گفت، معلومات ابتدایی نشان می‌دهد که نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ تن کشته و زخمی شده‌اند:

"برای اکنون وضعیت اضطراری است، در طول امروز هم آن‌جا زمین‌لرزه رخ داد، آن‌جا با ماشین‌ها کار جریان دارد، از توان مردم بلند است، مردم توسط ماشین‌ها از زیر آوار بیرون کشیده می‌شوند، آمار تفاوت می‌کند، من اکنون آمار تخمینی را گفتیم که نزدیک به ۴هزار و ۵۰۰ تن کشته و زخمی شده‌‌اند."

تعداد زیادی از رضا کاران و مردمان محل در زمینه کمک به قربانیان زلزله فعالیت می کنند
تعداد زیادی از رضا کاران و مردمان محل در زمینه کمک به قربانیان زلزله فعالیت می کنند

حکومت طالبان روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت، در نتیجهٔ زلزلهٔ روز شنبه در هرات، ۲ هزار و ۴۴۵ تن کشته و ۲۴۴۰ تن دیگر زخمی‌ شده‌اند، اما جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان با وجود پرسش‌ دوبارهٔ خبرنگاران باز هم آمار دقیق را ارائه نکرد.

از سوی هم برخی از کارکنان موسسه‌های خیریه که در ولسوالی زنده‌جان هرات برای کمک رفته‌اند، به رادیو آزادی می‌گویند، بیشتر قربانیان این رویداد زنان و کودکان اند.

فتاح فطرت، کارمند یک موسسه خیریه به نام صفا به رادیو آزادی گفت، به خاطر این که بیشتر وقت زنان و کودکان در قریه‌ها داخل خانه می‎باشند، از همین‌رو قربانیان بیشتر هم از میان آن‌ها است.

در همین حال شماری از رضاکارانی که مصروف کشیدن مردم از زیر آوارها در منطقه هستند، از عملیات نجات طالبان و نشر آمار تلفات انتقاد می‌کنند.

زلزله در مناطق وسیعی از چندین ولسوالی در هرات خسارات فراوانی به مردم وارد کرده است
زلزله در مناطق وسیعی از چندین ولسوالی در هرات خسارات فراوانی به مردم وارد کرده است

عبدالرحمن مولوی، یکی از آن‌‎ها به رادیو آزادی گفت:

"تاجایی که در توان مردم است، همان قدر زحمت کشیدند، یک دو سکواتور و بیلدوزر کار می‌کند و کارشان به گونهٔ آشکار بسیار غیر تخنیکی است."

اما وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان ادعا می‌کند که آن‌ها نزدیک به هزار تن پرسونل را در منطقه برای رسانیدن کمک فرستاده‌اند و مصروف عملیات جستجو هستند.

این وزارت از جهانیان می‌خواهد در کنار کمک به زلزله زدگان، در عملیات جستجو نیز با آن‌ها همکاری کنند.

XS
SM
MD
LG