لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

روز جهانی فرزند دختر؛ مینه: محدودیت‌های طالبان زندگی را برای ما دشوار ساخته است


شماری از دختران در یک نمایشگاه کتاب در ولایت ننگرهار
شماری از دختران در یک نمایشگاه کتاب در ولایت ننگرهار

امروز ۱۱ اکتوبر، روز جهانی فرزند دختر است.

سازمان ملل متحد به مناسب این روز یک گزارشی را منتشر کرده است که از قول آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد نوشته است که زنان و دختران می‌توانند آنان را به سوی آیندۀ بهتر و عادلانه هدایت کنند.

او افزود که آنان باید صدای دختران را بلند کنند و یکبار دیگر تعهد بسپارند تا دنیایی بسازند که هر دختر بتواند در آن پیشرفت و رهبری کند.

انتونیو گوترش افزوده است، در سال جاری اقدامات و سیاست‌هایی که برای کاهش حقوق دختران و زنان و جلوگیری از پیشرفت آنها در زمینۀ برابری جنسیتی اتخاذ می‌شود، تأثیر شدیدی بر آنها دارد.

انتونی گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونی گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

سرمنشی ملل متحد همچنان به مناسبت روز فرزند دختر گفت که دختران برای رسیدن به حقوق خود و درک آن نیازمند توجه و منابع اند.

این در حالی است که از دو سال بدینسو که طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند، دختران و زنان افغان از تحصیل، کار، مشارکت اجتماعی و سیاسی منع شدند و تمامی حقوق اولیه از آنان سلب شده است.

حکومت طالبان در نخست دختران بالاتر از صنف ششم را خانه نشین کردند و پس از آن دختران را از رفتن به پوهنتون و همچنین کار در سازمان‌های دولتی و غیردولتی به استثنای چند ادارۀ محدود، رفتن به ورزشگاه‌ها، حمام‌های زنانه و سفرهای طولانی بدون محرم شرعی منع کرد.

شماری از دختران افغان که از حقوق اولیۀ خود محروم شده اند، می‌گویند که بدون مشارکت دختران و زنان، جامعه هرگز پیشرفت نخواهد کرد.

زینت مومند، یکی از دختران محروم از تحصیل به رادیو آزادی گفت:
"زمانی که یک زن و یک دختر حق تحصیل را نداشته باشد آن جامعه چه پیشرفتی خواهد داشت؟ وقتی دختری در یک خانه نباشد در خانه کمبودی احساس می‌شود پس جامعه و کشور به دختر و زن نیاز دارد تا به جامعه خدمت شود."

مینه یک دختر دیگر که از سوی طالبان از تحصیل محروم شده، می‌گوید، محدودیت‌هایی که حکومت طالبان بر دختران و زنان تحمیل می‌کند، زندگی آنها را بسیار دشوار کرده است:
"ما امیدهای زیادی داشتیم که به تحصیلات عالی برسیم، رویاهایمان را برآورده کنیم، به جامعه و کشورمان خدمت کنیم و از زمانی که طالبان به افغانستان آمدند، همه امیدهای ما بر باد رفت."

شکریه بارکزی
شکریه بارکزی

شکریه بارکزی، یکی دیگر از فعالان حقوق زن و سفیر پیشین افغانستان در ناروی نیز می‌گوید، از طریق این محدودیت جلوی پیشرفت یک جامعه گرفته می‌شود:
"متأسفانه در افغانستان همین بی‌عدالتی و جهالت جریان دارد، دختران از تحصیل و کار محروم هستند و از حقوق خود محروم اند، این بدان معناست که جلو پیشرفت جامعه گرفته می‌شود. دختران امروز جوانان فردا را تربیت می‌کنند و امور امروز در دست آن‌هاست."

مرضیه حفیظی، فعال حقوق زن و عضو بنیاد راه قلم در گفت‌وگو با رادیو آزادی می‌گوید، پس از روی کار آمدن مجدد حکومت طالبان در افغانستان، تجلیل از روزهای جهانی به نام زنان برای دختران و زنان افغان بسیار ناراحت کننده است:
"در طی دو و نیم سال اخیر زنان و دختران افغان همه چیز را از دست داده اند، حتی حقوق اساسی‌شان در بخش آموزش را از دست دادند. هر چقدر هم که مبارزه شد، صدا بلند شد، متأسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد و در حال حاضر دختران افغان از محور توجۀ بین‌المللی خارج شده اند."

این در حالی است که محدودیت‌های طالبان بر دختران و زنان افغان واکنش‌های گستردۀ داخلی و بین‌المللی را بر انگیخته است، اما طالبان تا هنوز در این باره تغییر موضوع نداده اند.

در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۱، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۱ اکتوبر را به عنوان روز جهانی فرزند دختر نامگذاری کرد تا حقوق دختران و مشکلاتی که دختران در سراسر جهان با آن روبه‌رو هستند، شناسایی شود.

XS
SM
MD
LG