لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

آمار ابتدایی: در زلزله امروز "چهارشنبه" در هرات یک تن کشته و ۱۲۰ تن زخمی شدند


ویرانی های ناشی از زلزله در ولایت هرات
ویرانی های ناشی از زلزله در ولایت هرات

مقام‌های حکومت طالبان تأیید می‌کنند که زلزلۀ صبح روز چهارشنبه در ولایت هرات خسارات زیادی به مردم وارد کرده است.

نثار احمد الیاس، سخنگوی والی حکومت طالبان در این ولایت به رادیو آزادی گفت که ساعت پنج و پانزده دقیقه بامداد چهارشنبه بود که بسیاری از ولسوالی‌ها از جمله شهر هرات شاهد زلزله‌ای بود که به مردم آسیب‌های زیادی وارد کرد:
"تعدادی از قریه‌ها در ولسوالی غوریان، کهسان، زنده‌جان، رباط سنگی، گلران و کرُخ ویران شده است که افراد مجروح داریم و تیم‌های صحی آنها را به شفاخانه‌ها منتقل کرده اند."

اگرچه سخنگوی والی حکومت طالبان در هرات در مورد تعداد دقیق کشته‌ها و زخمی‌های زلزلۀ صبح روز چهارشنبه چیزی نگفته است، اما خبرگزاری دولتی باختر در کنتر حکومت طالبان به نقل از مقامات صحی محلی از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ۱۵۲ تن دیگر خبر داده است.

در همین حال رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ولایت هرات و احمد‌الله متقی، رئیس کمیسیون رسیدگی به زلزله‌زده‌ها در گفت‌وگو با رادیو آزادی زخمی شدن ۱۲۰ تن در این رویداد را تأیید کرد، اما گفت که این آمار ابتدایی است و احتمال تغییر آن وجود دارد.

وی همچنین گفت تعداد قربانیان این زلزله به این دلیل کم است که بسیاری از مردم به دلیل ترس از زلزله به خانه‌های خود باز نگشته بودند.

زلزلۀ روز شنبه در ولسوالی‌های زنده‌جان و غوریان هرات خسارت زیادی به مردم وارد کرد و بیش از ۴ هزار کشته و زخمی برجای گذاشت، البته تا به حال حکومت طالبان شمار دقیق کشته‌ها و زخمی‌ها را با رسانه‌ها شریک نساخته است. حدود ۲۰۰۰ خانه نیز در نتیجۀ این زلزله ویران شدند.

در عین حال صندوق کودکان سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که ۹۰ درصد قربانیان زلزله هرات را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

پیش از این کارمندان برخی از موسسات خیریه در هرات که برای رساندن کمک به این منطقه رفته بودند، به رادیو آزادی گفتند که تعداد کشته‌ها و زخمی‌های زنان و کودکان به این دلیل زیاد است که در هنگام زلزله آنها در خانه بودند.

با این حال انتقاد بر حکومت طالبان این است که ارقام دقیق در مورد این زلزله را با رسانه‌ها شریک نساخته است.

شماری از باشندگان هرات امروز چهارشنبه به رادیو آزادی گفتند که شدت زلزلۀ صبح روز چهارشنبه مانند زلزلۀ قبل بوده و آنها بسیار ترسیده اند.

ملکه، باشندۀ ناحیه هشتم شهر هرات به رادیو ازادی گفت:
"شدت زلزله به حدی بود که به خانۀ ما آسیب وارد کرد، در راهرو و اتاق‌ها شکاف ایجاد کرده، مطمئناً اگر زلزلۀ دیگری رخ دهد خانۀ ما فرو می‌ریزد."

در تصاویر نشر شده در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود که زلزله صبح امروز قلعۀ تاریخی اختیارالدین و قسمت‌های از مناره‌های هرات را ویران کرده است، اما مقام‌های حکومت طالبان به گونۀ رسمی در این مورد چیزی نگفته اند.

زلزله زده ها در ولایت هرات
زلزله زده ها در ولایت هرات

سارا یکی دیگر از باشندگان هرات نیز می‌گوید که زلزله خانه‌اش را ویران کرد و اکنون امکانات کافی برای بازسازی آن ندارد:
"زلزله خانۀ ما را ویران کرده و ما امکانات هم نداریم که خانۀ خود را دوباره بسازیم و به خانۀ خود برگردیم."

خبرگزاری رویترز به نقل از مرکز تحقیقاتی زمین شناسی جرمنی گزارش داد که قوت زلزله بامداد روز چهارشنبه در هرات مانند زلزله مرگبار روز شنبۀ گذشته ۶.۳ ریشتر بوده و در ۳۴ کیلومتری شمال شهر هرات رخ داده است.

بر اساس خبرها، زلزله امروز در عمق ۱۰ کیلومتر رخ داده است. اداره زمین شناسی ایالات متحده نیز تأیید کرده که شدت این زلزله ۶.۳ ریشتر بوده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG