لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

بی سرپناهی زلزله زده گان هرات؛ « زمستان نزدیک است کمک کنید خانه های ما ساخته شود»


اطفال خانواده های زلزله زده در بیرون و بدون داشتن کوچکترین امکانات شب و روز را سپری می کنند
اطفال خانواده های زلزله زده در بیرون و بدون داشتن کوچکترین امکانات شب و روز را سپری می کنند

پس از تخریب صدها منزل مسکونی در زلزله‌های اخیر ولایت هرات افغانستان، آسیب دیده‌گان این زلزله‌ها از حکومت طالبان و نهادهای کمک‌رسان می‌خواهند هرچه زودتر برای آنان سرپناه بسازند.

آنان می‌گویند که با توجه به نزدیک شدن زمستان زنده‌گی در بی‌خانمانی برای‌شان ممکن نیست.

عبدالرحمن باشنده ولسوالی رباط سنگی ولایت هرات به رادیو آزادی می‌گوید:

"از این‌که زلزله، توفان و باران شدید به ما ضرر رسانده، خود ما حتی یک خیمه نداریم که داخل خیمه بنشینیم. غیر از فرش زیر پای خود و از پتوی که جهت گرم کردن طفل‌های خود یک خیمه جور کردیم، هیچ نوع امکانات صحی، مواد غذایی، هیچ نوع امکانات در دسترس نیست."

محمد باشنده شهرک احمدی در مسیر هرات-اسلام‌قلعه نیز می‌گوید که زلزله‌های اخیر خانه او را تخریب کرده و از حکومت طالبان می‌خواهد هرچه زودتر روند ساخت خانه به آسیب دیده‌گان را آغاز کند:

"یک اتاق چپه شده، دو اتاق دیگر ترک خورده سقف آمده پائین، خواست ما از دولت همین است که همکاری کند، خانه‌های ما را ساخت و ساز کند، جور کند که ما داخل خیمه زنده‌گی نمی‌توانیم، حالا هوا سرد شده است."

برای تعدادی از خانواده های آسیب دیده در روستا ها خیمه های کوچک توزیع شده است اما تعداد زیادی هنوز هم بی سرپناه هستند
برای تعدادی از خانواده های آسیب دیده در روستا ها خیمه های کوچک توزیع شده است اما تعداد زیادی هنوز هم بی سرپناه هستند

حکومت طالبان می‌گوید که در زلزله‌های اخیر حدود ۱۵۰۰ منزل مسکونی به‌گونه کامل در ولایت هرات تخریب شده و تعهد می‌کنند که کار اعمار آن را آغاز خواهند کرد.

ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان به تاریخ ۱۸ میزان سال روان در یک نشست در هرات گفت که منازل آسیب دیده‌گان بهتر از گذشته دوباره اعمار خواهد شد.

برخی نهادهای کمک‌رسان نیز اعمار خانه‌ها را نیاز اصلی زلزله زده‌گان خوانده و تعهد کرده که به زودی برای‌شان خانه خواهند ساخت.

سال گذشته میلادی نیز هزاران منزل مسکونی در یک زلزله شدید در شماری از ولسوالی‌های ولایات پکتیکا و خوست به گونه کامل تخریب و هزاران تن از زلزله زده‌گان بی‌سرپناه شدند.

آن زمان نیز تعهدات مشابه از سوی حکومت طالبان و برخی نهادهای کمک‌رسان برای ساخت هزاران خانه در این ولسوالی‌ها صورت گرفت و حتی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) کار اعمار این خانه‌ها را آغاز کرد.

اما آیا تا کنون این تعهدات عملی شده و به زلزله زده‌گان در پکتیکا و خوست سرپناه ساخته شده است؟

یک منبع آگاه در یکی از اداره‌های مربوط سازمان ملل متحد در افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید که تا کنون به گونه کامل این کار صورت نگرفته است.

تخریبات ناشی از زلزله سال گذشته در پکتیکا
تخریبات ناشی از زلزله سال گذشته در پکتیکا

این منبع که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نام‌اش گرفته شود می‌افزاید که آن‌ها باید نزدیک به ۷۴۰۰ خانه را در ولسوالی‌های گیان و برمل ولایت پکتیکا و ولسوالی سپیرۀ خوست می‌ساختند که تا کنون از این میان تنها توانسته اند نزدیک به ۴۵۰۰ خانه را اعمار کنند.

این منبع دلیل تکمیل نشدن کار ساخت و ساز و ترمیم خانه برای زلزله زده‌گان را کمبود بودجه می‌گوید.

این نگرانی در میان کسانی‌که در زلزله‌های اخیر هرات آسیب دیده اند نیز وجود دارد که کمک‌های جمع‌آوری شده حیف‌ومیل نشود. آنان می‌خواهند که این کمک‌ها به گونه درست و به موقع برای ساخت خانه‌های‌شان به مصرف برسد.

XS
SM
MD
LG