لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

اوچا: ۲۴۵ کودک در پی زلزله‌های اخیر هرات بی‌سرپرست شده اند


خانه های ویران شده در اثر زلزله هرات
خانه های ویران شده در اثر زلزله هرات

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه ملل متحد (اوچا) می‌گوید که در پی زلزله‌های اخیر در هرات ۲۴۵ کودک در این ولایت بی‌سرپرست شده اند.

اوچا گفته که شرکای سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی به شمول این اطفال از آسیب دید‌گان زلزله‌های اخیر هرات حمایت می‌کنند.

این سازمان همچنان نوشته که شرکای بشردوستانۀ سازمان ملل متحد برای حمایت از زلزله‌زد‌گان هرات ۹۳.۶ میلیون دالر درخواست کمک کرده اند.

از نخستین زلزله ولایت هرات در غرب افغانستان بیش از یک هفته می‌گذرد، در این مدت حداقل ۳ زلزله شدید بالاتر از ۶ رشتر این ولایت و اطراف آن را تکان داده است.

بیشترین تلفات انسانی در زلزله نخست بوده است.

هر چند تلاش کردیم با کودکانی ‌که بعد از زلزله‌های اخیر هرات بی‌سرپرست شدند یا اقارب‌شان در مورد سرنوشت‌شان گفت‌وگو کنیم، موفق نشدیم.

نثار احمد الیاس سخنگوی والی حکومت طالبان در هرات نیز در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی تا زمان نشر این گزارش پاسخ نداد.

اما یک تن از زنانی که این روزها برای کمک به آسیب دید‌گان زلزله به مناطق مختلف هرات رفته است، به شرط افشا نشدن نامش به رادیو آزادی گفت، حکومت طالبان به درخواست تعدادی از آنان بخاطر سرپرستی و مراقبت موقت اطفال بی‌سرپرست زلزله جواب رد داده است.

او به رادیو آزادی گفت:
"مثلاً پسران جوان بود، اطفال خیلی خردسالی بود که مانده بود این‌ها را نماندند که به حساب ما بیاوریم، ما گفتیم ما خانم‌ها هستیم نگهداری می‌کنیم تا اقوام شان پیدا شود، گفت نه برد با خود دیگه نمی‌فهمم خودشان نگهداری کردند یا چیکار کردند، به دسترس و پیش ما نماندند، این‌ها همان فامیل‌های بودند که همه اقوام و فامیل‌ خود را از دست داده بودند."

زلزله پانزده میزان در ولسوالی زنده جان ولایت هرات ویرانی های زیادی بجا ماند
زلزله پانزده میزان در ولسوالی زنده جان ولایت هرات ویرانی های زیادی بجا ماند

شدت زلزله‌های اخیر هرات تاثیرات روحی روانی نیز بر افراد از جمله کودکان گذاشته است.

سید محمد شیرزادی، رئیس پیشین حج و اوقاف ولایات هرات و کابل در زمان نظام جمهوری پیشین که از مدتی به این طرف در بخش تداوی اطفال فعالیت‌های بشردوستانه دارد، می‌گوید، تیم کمک‌رسان آنان با خرید وسایل بازی به دختران و پسران و بازی با آنان تلاش دارند تا استرس ناشی از زلزله‌های اخیر را از ذهن اطفال کاهش دهند.

او به رادیو آزادی گفت:
"ما یک جمپر خریداری کردیم برای اطفال دختر و پسر، کلاه گرفتیم بخاطر همین سردی هوا و به پسر هرکدام‌شان یک دانه توپ گرفتیم به دختران ریسمان بازی البته به تقاضای خودشان همین قسم بود، ما دیروز رفتیم یک ساعت همراه‌شان بازی کردیم و بسیار خوشحال و شاد شدند."

شیرزادی همچنان افزود، در ۲۰ روز آینده تلاش خواهند کرد اطفالی را که در زلزله‌های اخیر بی‌سرپرست ماندند، به پرورشگاه‌ها معرفی کنند.

بر اساس آمار اخیر ملل متحد، زلزله‌های اخیر هرات حدود ۱۵۰۰ کشته و ۲ هزار زخمی بجا گذاشته و خسارات اقتصادی ناشی از آن‌ها هم کم نیست.

بسیاری از مردم تا هنوز در شهر و ولسوالی‌های هرات بیرون از خانه‌هایشان شب و روز را می‌گذرانند.

اما تاکنون معلومات دقیقی از محل بود و باش و چگونگی نگهداری کودکان بی‌سرپرست که در پی این زلزله‌ها خانواده‌های خود را از دست داده اند، با رسانه‌ها شریک ساخته نشده است.

XS
SM
MD
LG