لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

جو بایدن: از رساندن کمک‌های بشری به غزه اطمینان حاصل شد


جو بایدن رئیس جمهور امریکا
جو بایدن رئیس جمهور امریکا

رئیس جمهور امریکا سفرش به اسرائیل را در حالی به پایان رساند که از کمک‌های بشری به غزه اطمینان حاصل کرد. جو بایدن در این سفر اعلام حمایت و همبستگی دوباره از اسرائیل کرد.

رئیس جمهور امریکا، در جریان سفرش به اسرائیل، انفجار مرگبار بر یک شفاخانه در غزه را کار دشمنان اسرائیل دانست.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد، حمله بر شفاخانه "الاهلی العربی" که به سفر جو بایدن به اسرائیل هم سایه افگند، ۴۷۱ قربانی برجای گذاشته.

به نوشته خبرگزاری، بایدن در جریان سفرش به تل ابیب دومین شهر بزرگ اسرائیل، به همبسته گی و حمایت از بنیامین نتانیاهو صدراعظم و کابینه اسرائیل تعهد سپرد.

بایدن پیش از اینکه اسرائیل را ترک کند، همچنان گفت که اینکشور برای کمک رسانی به غیرنظامیان در غزه از راه مصر توافق کرده است:

"مردم غزه به غذا، آب، ادویه و سرپناه نیاز دارند. بامداد امروز در جریان دیدار ها، از کابینه اسرائیل خواستم تا برای انتقال کمک‌های بشری حیاتی برای غیرنظامیان در غزه توافق کند. بنابر تفاهم باید نظارت از کمک‌ها صورت گیرد. این کمک‌ها باید به غیرنظامیان برسد، نه به حماس. اسرائیل توافق کرد که انتقال کمک‌های بشری از مصر به غزه آغاز شده می‌تواند."

در واکنش به حمله بر شفاخانه غزه، رهبران برخی کشور‌های عربی نشست مشترک‌شان با جو بایدن رئیس جمهور امریکا را لغو کردند زیرا برخی از آنها، حمله را کار اردوی اسرائیل می‌دانند.

انتظار می‌رفت این نشست در شهر عمان پایتخت اردن برگزار شود.

وزارت خارجه اردن گفته است، هنگامی این نشست برگزار خواهد شد که همه اشتراک کننده‌ها اطمینان حاصل کنند که جنگ میان اسرائیل و حماس متوقف شده است.

این جنگ در هفتم ماه اکتوبر هنگامی آغاز شد که گروهی از جنگجویان حماس، وارد خاک اسرائیل شدند، صدها تن را کشتند و به حملات راکتی بر اینکشور ادامه دادند.

در این حملات شمار کشته شده‌ها در اسرائیل ۱۴۰۰ تن اعلام شده است.

در کنار این، اسرائیل تائید کرده که جنگجویان حماس، ۱۹۹ تن را گروگان گرفته و آنها را به غزه برده اند.

در واکنش به این حملات، اردوی اسرائیل بمباران سنگین را بر غزه آغاز کرد که در نتیجه حدود سه هزار فلسطینی کشته شده اند.

شمار آواره‌ها از غزه هم بیش از یک میلیون تن دانسته می‌شود.

اداره‌های مددرسانی از وضعیت بشری در غزه ابراز نگرانی شدید کرده و گفته اند که عملیات احتمالی زمینی نیروهای اسرائیل، بیشتر از این وضعیت بشری غزه را بدتر می‌کند زیرا همین اکنون غزه در محاصره مطلق اسرائیل قرار دارد.

XS
SM
MD
LG