لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

مقامات محلی در هرات : زلزلهٔ صبح امروز پنجشنبه٬ تلفاتی در پی نداشت


تصویر آرشیف : هرات
تصویر آرشیف : هرات

زلزلهٔ نسبتاً شدید دیگری پیش از چاشت روز پنجشنبه ولایت هرات افغانستان را تکان داد.

این چهارمین زلزله طی نزدیک به دو هفتهٔ گذشته بوده که به‌گفتهٔ مرکز تحقیقاتی زمین‌شناسی ایالات متحده امریکا قدرت آن ۴.۱ درجه ریشتر و مرکز اش قریهٔ قره‌باغ ولسوالی گلران هرات بوده است.

نثار احمد الیاس سخنگوی والی طالبان در هرات می‌گوید که در مورد تلفات جانی این زلزله گزارش دریافت نکرده‌‎اند:

"تا جایی‌که ما معلومات داریم، تا اکنون گزارش تلفات جانی داده نشده است، در کل در ۱۶ روز گذشته، پس‌‌لرزه‌های بعد از زلزله رخ داده، ما تلفات جانی داشتیم. بر اساس معلومات ما، اکنون حالت نورمال است."

شدت زلزلهٔ روز پنجشنبه در هرات نسبت به زلزله‌های دیگر کمتر بود، اما دو هفته پیش در زلزلهٔ مرگباری‌که به تاریخ ۱۵‌ام میزان رخ داد حدود ۱۵۰۰ باشندهٔ این ولایت کشته و بیش از ۲ هزار تن دیگر زخم برداشته اند.

مردم در هرات از بیم زلزله های پی درپی در بیرون از خانه های خود می خوابند
مردم در هرات از بیم زلزله های پی درپی در بیرون از خانه های خود می خوابند

برخی باشنده‌گان هرات می‌گویند، هنوز هم هزاران تن از باشنده‌گان این ولایت از ترس زلزله‌های دیگر به خانه‌های شان نرفته اند و شب و روز شان را در پارک‌ها و جاده‌ها سپری می‌کنند.

آن‌ها می‌گویند، درحالی‌که هوا سرد شده و سرپناهی برای بودوباش‌شان ندارند، با مشکلات جدی مواجهٔ اند.

عبدالبصیر یک باشندهٔ ولسوالی زلزله زدهٔ زنده جان هرات به رادیو آزادی در این مورد می‌گوید:

"از زمانی‌که زلزله رخ داده مردم از خانه‌های شان بیرون شده و در فضای باز و سرد زنده‌گی می‌کنند، آن‌ها نه جرات برگشت به خانه‌های آسیب دیدهٔ‌شان را دارند و نه هم توان بازسازی آن را، این چیزی است که مردم را بسیار نگران کرده است."

عبدالقدیر یکی دیگر از باشنده‌گان هرات به رادیو آزادی می‌گوید، وضعیت زلزله زده‌گان در هرات هنوز هم وخیم است و نیاز به کمک دارند:

"وضعیت مانند گذشته پر از نگرانی است، مردم به نان، پناهگاه و خیمه نیاز دارند، هرچند قریه‌های را که زلزله تخریب کرده، تمرکز کمک‌ها بیشتر آن‌جا است، اما باشنده‌گان شهر که از خانه‌های شان بیرون شده‌اند، خیمه زده‌اند و از کار مانده‌اند بدبختانه بسیار در وضعیت بد زنده‌گی می‌کنند."

مقام‌های طالبان نیز پیش ازین تأیید کرده بودند که زلزله زده‌گان هرات با کمبود خیمه مواجهٔ اند.

خانواده ها د ر مناطق زلزله زده زیر خیمه ها زنده گی می کنند و به کمک های بشری نیاز دارند
خانواده ها د ر مناطق زلزله زده زیر خیمه ها زنده گی می کنند و به کمک های بشری نیاز دارند

در همین حال، یک مؤسسه بین‌المللی زیر نام مرسی کورپس نیز روز چهارشنبه با نشر یک اعلامیه گفته که پس از زلزله، هزاران باشندهٔ ولایت هرات اکنون زیر خیمه زنده‌گی می‌کنند و آن‌ها با کمبود سرپناه و آب آشامیدنی روبه‌رو اند.

موسسهٔ یاد شده، از جامعهٔ جهانی خواسته است، به قربانیان زلزلهٔ اخیر افغانستان توجه کنند و برای‌شان بودجه اختصاص دهند.

دفتر هماهنگ کننده امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) گفته است، به اثر زلزله نزدیک به ۶۶ هزار تن در شش ولسوالی هرات مستقیماً آسیب دیده‌اند.

بر اساس معلومات اوچا، تصاویر ستلایت نشان می‌دهد که ۲۸۹ قریه در نتیجهٔ زلزله‌های اخیر متأثر شده و بیشتر آن به گونه کامل تخریب شده‌اند.

XS
SM
MD
LG