لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

سازمان ملل: پروژهٔ اعمار خانه های تخریب شده و کمک به زلزله زده گان هرات ادامه دارد


روستا های زلزله زده در هرات
روستا های زلزله زده در هرات

دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید، زلزله‌زد‌گان ولایت هرات در زمستان پیش رو و با سردشدن هوا برای مبارزه با شرایط دشوار افزون بر راه حل دوامدار و ساخت و ساز خانه‌هایشان، به کمک‌های اضطراری ضرورت دارند.

این اداره در گزارش تازۀ خود که روز جمعه نشر کرده، گفته که پس از نخستین زلزله در هفتم اکتوبر با دیگر نهادهای امدادرسان بین‌المللی در محل حضور دارند و کمک‌های مختلفی به زلزله‌زدگان ارائه کرده اند.

اوچا افزوده، برنامۀ تیم بشردوستانه کشور (HCT) در زمستان یعنی از اکتوبر ۲۰۲۳ تا ماه مارچ ۲۰۲۴ کمک‌رسانی به ۱۱۴ هزار فرد بیشتر متاثر از زلزله‌ها است.

اوچا می‌گوید که بودجۀ این برنامه۹۳.۶ میلیون دالر است روند کمک‌رسانی بیشتر بر کسانی متمرکز است که خانه‌هایشان ویران شده است.

بر اساس گزارش‌های اوچا، در این زلزله‌ها ۱۵۴هزار تن متاثر شدند و بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ خانه به گونۀ کامل ویران شده و یا به گونۀ جدی آسیب دیده است.

خانواده ها در مناطق زلزله زده در خیمه های موقت زنده گی می کنند
خانواده ها در مناطق زلزله زده در خیمه های موقت زنده گی می کنند

بیشتر خانه‌های ویران شده مربوط به ولسوالی‌های زنده‌جان و انجیل هرات هستند.

اوچا در این گزارش نوشته که انجوها و دفاتر سازمان ملل متحد به گونۀ اضطراری به افراد و مناطق آسیب دیده مواد خوراکی، سرپناه فوری و کمک‌های صحی و حفظ الصحه را می‌رسانند.

اما شماری از افراد متاثر شده از زلزله‌های ولایت هرات در صحبت با رادیو آزادی ادعا می‌کنند هیچ‌گونه کمک بشردوستانه‌ای دریافت نکردند.

آرزو غلامی، یکی از آنان که باشندۀ ولسوالی انجیل است، می‌گوید، پولی که با خود داشته تمام شده و مواد خوراکی‌شان هم در حال تمام شدن است:

"خود ما شخصاً خیمه نداشتیم، همین پشه‌خانه‌های جالی‌آنها بود که استفاده می‌کردیم، فقط یک ترپال روی‌شان می‌انداختیم، دیگر فامیل‌ها هم که نزدیک ما بودند همین قسم مشکلاتی که ما داشتیم آنان هم داشتند و هیچ کمکی هم از طرف موسسات یا دولت نشده که مثلاً بی‌آیند یا کمک مالی باشد یا در قسمت غذا یا هر چیز دیگر، خیمه بدهند، هیچ کمکی نشده".

کودکان خانواده های زلزله زده در هرات
کودکان خانواده های زلزله زده در هرات

محمد، زلزله زدۀ دیگر می‌گوید، خانه‌اش تخریب شده و می‌خواهد خانه‌اش هرچه زودتر ساخته شود تا اطفالش در هوای سرد بیمار نشوند:

"خانۀ ما چپه شده، بچه ریزه داریم زیر خیمه زند‌گی می‌کنیم، شب‌ها خیلی سرد است، بسیار توفان است، کوشش من همین است که خانۀ من را جور کند که همین بچه‌های ما از یخی/سردی مریض نشود داخل خانه خود بروم."

هرات در دو هفتۀ گذشته گواه چهار زلزلۀ شدید و نسبتاً شدید و چندین پس لرزه بوده است.

بسیاری از مردمی که خانه‌های‌شان در این زلزله‌ها سالم مانده نیز از ترس زلزله‌های احتمالی به خانه‌های خود بر نگشته اند و بر بنیاد برخی گزارش‌ها تعدادی حتی به ولایات همجوار هرات رفته اند.

XS
SM
MD
LG