لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

شماری از خبرنگاران افغان مقیم فرانسه رسانه‌ای را زیر نام "بینا" ایجاد کردند


مراسم افتتاحیه رسانه (بینا) در فرانسه
مراسم افتتاحیه رسانه (بینا) در فرانسه

در حالی که گزارش‌های زیادی از ایجاد محدودیت از سوی حکومت طالبان بر فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران در داخل افغانستان به نشر می‌رسد، شماری از خبرنگاران افغان در بیرون از کشور یک رسانهٔ جدید را زیر نام "بینا" ایجاد کرده‌اند.

رسانه‌ای که به گفتۀ مسئولانش روز شنبه فعالیتش را در کشور فرانسه در بخش‌های خبری، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی آغاز کرده است و به زبان‌های ملی افغانستان، فرانسوی و انگلیسی نشرات خواهد کرد.

جلال میرزاد، یکی از مسئولان این رسانه به رادیو آزادی گفت، هدف از ایجاد این رسانه بیرون مرزی افغانستان، زنده نگداشتن آزادی بین و بازتاپ واقعیت‌ها است:
"با آمدن طالبان و سقوط جمهوریت گلوی آزادی بیان خفه شد و رسانه‌ها دیگر آزادی خود را از دست دادند، خبرنگاران به شکل‌ها و گونه‌های مختلف تهدید می‌شوند و حق دست‌رسی به اطلاعات را ندارند، با توجه به این وضعیت ایجاد رسانه‌ها در بیرون از مرز افغانستان برای نگهداشتن مشعل آزادی بیان و بازتاب واقعیت‌ها خیلی مهم است."

به گفتهٔ آقای میرزاد، رسانهٔ "بینا" ۱۵ خبرنگار دارد که چهار تن آن زنان هستند و در حال حاضر نشرات آن تنها دیجیتالی است و به زودی نشرات ماهواره‌ای‌اش را هم آغاز خواهد کرد.

او گفت که بودجۀ این رسانه از سوی برخی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای تأمین می‌شود.

این رسانه در فرانسه در حالی ایجاد شده است که برخی خبرنگاران در داخل افغانستان از محدودیت‌های وضع شده بر کار شان شکایت دارند.

یکی از این خبرنگاران که به علت مشکلات امنیتی نخواست از او در گزارش نام ببریم، به رادیو آزادی گفت، خبرها و گزارش‌هایی که روزانه منتشر می‌کنند، زیر نظارت شدید حکومت طالبان قرار دارد:
"با گذشت هر روز محدودیت‌ها افزایش می‌یابد، رسانه‌ها خود مختار نیستند، هر آن خبر و گزارشی را که نشر می‌کنند زیر نظارت حکومت قرار دارد."

از سوی هم، یک تن از خبرنگاران زن که او نیز نمی‌خواهد نامش را در گزارش بنویسیم، به رادیو آزادی می‌گوید، تعداد خبرنگاران زن بخاطر افزایش محدودیت‌ها هر روز کمتر می‌شود:
"من تا اکنون که کار می‌کنم در رسانه‌ها از این می‌ترسم که طالبان فرمان صادر کنند که زنان دیگر در رسانه‌ها کار نکنند، روزانه وقتی بیرون می‌روم، با این وضعیت روبه‌رو می‌شوم، ما خبرهای که خلاف حکومت و مقام‌های شان باشد نشر نمی‌کنیم، شاهد این هستم که حتی دختران را در رسانه‌ها به کار نمی‌گیرند."

اما طالبان همواره این گفته‌ها را رد کرده و گفته‌اند که از فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران که به اساس منافع ملی و در چارچوب شریعت اسلام باشد، حمایت می‌کنند.

لوگوی رسانه بینا
لوگوی رسانه بینا

به اساس معلومات نهاد حمایت کنندهٔ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) از زمان حاکمیت طالبان تا اکنون ۲۸۱ رسانه در افغانستان مسدود شده است و از میان ۱۱ هزار و ۸۵۸ کارمند رسانه‌ای در حال حاضر تنها ۴ هزار ۵۰۰ تن آنان در افغانستان مصروف کار اند.

به گفتهٔ این نهاد، از میان نزدیک به ۴ هزار خبرنگار و کارمند زن رسانه‌ها که پیش از حاکمیت طالبان کار می‌کردند در حال حاضر تنها یک هزار تن آنان کار می‌کنند.

اما حکومت طالبان دلیل مسدود شدن این رسانه‌ها و بی‌کار شدن این خبرنگاران را محدودیت‌های خودشان نه بلکه نبود حمایت مالی می‌دانند.

در کنار این حکومت طالبان در چندین مورد متهم به بازداشت و لت و کوب خبرنگاران شده است.

هر چند حکومت طالبان مدعی است که هیچ خبرنگاری را بخاطر فعالیت رسانه‌ای‌اش بازداشت نکرده، اما به اساس گزارش‌های برخی نهادهای حامی رسانه‌ها در حال حاضر رامین رسولی در کابل، سلطان علی جوادی در دایکند و امین‌الله عالمی در فاریاب در بند طالبان بسر می‌برند.

XS
SM
MD
LG