لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

اقدام حکومت طالبان در مورد موترهای مسافربری و نگرانی شماری از افغانها از افزایش کرایه


شماری از موتر های مسافربری
شماری از موتر های مسافربری

شماری از باشندگان ولایت‌های مختلف در کنار استقبال از تصمیم اخیر وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان می‌گویند، نگران هستند که با این کار کرایۀ بس‌ها افزایش خواهد یافت.

این وزارت فیصله کرده که پس از این موترهای مسافربری اجازۀ انتقال بار را نداشته و چوکی‌های اضافی و غیرمعیاری‌شان هم برداشته خواهد شد.

شمس‌الله الهام، باشندۀ شهر مزارشریف که هر از گاهی با استفاده از موترهای مسافربری کلان به کابل رفت و آمد می‌کند، به رادیو آزادی گفت:
"اگر این اقدام عملی شود برای انتقال بار محدودیت وضع شود، آنان این جریمه را از مردم عام خواهند گرفت."

به همین گونه شماری از باشندگان ولایات دیگر نیز نظر مشابهی دارند و می‌گویند که اگر با این تصمیم وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان کرایۀ موترها بالا برود، در این شرایط بد اقتصادی مردم توان پرداختش را ندارند.

علی محمد، باشندۀ ولایت کندهار و حبیب‌الله، باشندۀ ولایت هرات در این مورد به رادیو آزادی گفتند:
"من فکر می‌کنم که این برای مردم و مسافرین تاثیر بد بجا می‌گذارد، بخاطری که مردم در وضعیت بسیار خراب قرار دارند، جامعۀ ما بسیار فقیر است."

"از ۲۴ساعت الی ۳۰ ساعت منزل است، راه‌ها خامه است، چوکی به اندازۀ تنگ است که حتی عینک‌های زانو به هم می‌خورد، از یک طرف سیت‌ها تنگ است، از سوی دیگر کرایه بلند است."

وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان روز گذشته در صفحه ایکس خود نوشت که پس از این موترهای مسافربری اجازۀ انتقال کالاهای تجارتی را ندارند.

به همین گونه این وزارت هم گفته است که تیم نظارتی‌اش چوکی‌های اضافی و غیرمعیاری را از برخی بس‌هایی که به ولایت‌های دوردست سفر می‌کنند، برداشته است.

اینکه این نگرانی چقدر بجا است و پس از این مواد تجارتی از طریق کدام موترها انتقال می‌شوند، در این مورد از عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان پرسیدیم، اما وی تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

مسئولان شرکت‌های ترانسپورتی که در کنار مسافران اموال تجارتی را در موترهای شان انتقال می‌دهند و همچنان چوکی‌های غیرمعیاری دارند برای گفت‌وگو دستیاب نشدند.

اما مسئولان برخی از شرکت‌های مسافربری دیگر می‌گویند که آنها بار انتقال نمی‌دهند و موترهای شان هم چوکی اضافی ندارند، پس با این تصمیم وزارت ترانسپورت حکومت طالبان تغییری در کرایه‌شان نخواهد آمد.

عبدالله هلال ستاری معاون شرکت ترانسپورتی قدرت که بس‌های آن بیشتر به ولایت‌های شمالی افغانستان رفت و آمد می‌کنند به رادیو آزادی گفت:
"موترهای ما مدل ۵۸۰ است که موترهای ما ۴۹ تا ۵۳ چوکی دارد تمام موترهای ۵۸۰ همین اندازه چوکی دارد، این موترها آنقدر بار نمیبرد که در قسمت بودن بار و یا نبودن بار تاثیر بر عواید شرکت داشته باشد."

این در حالی است که کرایۀ موترهای مودل ۵۸۰ که تعداد چوکی‌های آنها کم شده و به وی آی پی معروف اند، یک و نیم برابر کرایۀ موترهای غیر وی آی پی است.

مردم می‌گویند، یکی از عوامل حادثات ترافیکی در افغانستان انتقال اموال تجارتی در موترهای مسافربری است که با تصمیم تازۀ وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی حکومت طالبان میزان حادثات کاهش خواهد یافت.

عبدالمتین قانع سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان روز یکشنبه به رسانه‌ها گفت که در شش ماه گذشته در نتیجۀ حادثات ترافیکی در شهرها و شاهراه‌های افغانستان ۱۰۲۹ تن جان باخته و ۳۸۹۰ تن دیگر زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG