لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

در مکتب "درخت دانش" زمینه آموزش برای ۱۶۰ دختر فراهم شده است


در این مکتب ۱۰۰ دختر از افغانستان و ۶۰ دختر از پاکستان مضمون‌های صنف هفتم الی دهم نصاب تعلیمی افغانستان را به گونهٔ آنلاین آموزش می‌بینند.
در این مکتب ۱۰۰ دختر از افغانستان و ۶۰ دختر از پاکستان مضمون‌های صنف هفتم الی دهم نصاب تعلیمی افغانستان را به گونهٔ آنلاین آموزش می‌بینند.

در ادامۀ تلاش‌ها برای ایجاد فرصت آموزش آنلاین به دختران محروم از آموزش در افغانستان، موسسۀ زنان کانادایی برای زنان افغانستان یک مکتب آنلاین را زیر نام "درخت دانش" ایجاد کرده است.

در این مکتب ۱۰۰ دختر از افغانستان و ۶۰ دختر از پاکستان مضمون‌های صنف هفتم الی دهم نصاب تعلیمی افغانستان را به گونهٔ آنلاین آموزش می‌بینند.

به گفتۀ مسئولان مکتب درخت دانش، این مکتب بیش از ده استاد در داخل و بیرون از افغانستان دارد که برخی‌هایشان با معاش و برخی بدون معاش مصروف تدریس دانش‌آموزان دختر هستند.

رفیع صمیم، یک تن از اعضای مکتب آنلاین در مورد هدف ایجاد این مکتب به رادیو آزادی گفت:
"هدف اصلی همین بود که حداقل چند نفر را که می‌توانیم برای آن‌ها تحصیل را فراهم بکنیم، که از تحصیل باز نمانند و اگر روزی مکتب شروع شد و یا آن‌ها جای دیگر رفتند درس خواندن هم وقت‌شان ضایع نشوند و هم از این مکتب آنلاین درس بخوانند و بعداً بتوانند به صنف‌ها بالاتر ارتقاء پیدا کنند و بتوانند ادامهٔ تحصیل کنند، امیدوارم مکتب را توسعه بدهیم و برای شاگردان بیشتر خدمات آموزشی فراهم کنیم."

مسئولان مکتب درخت دانش می‌گویند که ضمن تدریس رایگان برای دانش‌آموزان دختر، به علت مشکلات اقتصادی و برق در افغانستان، پول ماهانهٔ اینترنت، تبلیت و پاور بانک را نیز برای دانش‌آموزانش فراهم کرده است.

یک تن از دانش‌آموزان این مکتب آنلاین که نمی‌خواهد از وی در گزارش نام ببریم به رادیو آزادی گفت:
"وقتی که مکتب‌ها به روی ما بسته شد، من از درس‌ها دور مانده بودم، خوشبختانه که این درس‌ها برایم فراهم شد و بسیار مفید است، خوش هستم برایم یک تبلیت دادند و ماهانه پول هم می‌فرستند، می‌خواهم این درس‌ها ادامه داشته باشد."

از سوی هم یک تن از استادان در این مکتب که او نیز نخواست نامش را در گزارش بنویسیم، می‌گوید، در کنار تدریس برای دختران محروم از آموزش، خودش نیز با روش آنلاین بلد شده و با عاید ماهانه هم توانسته خانواده‌اش را حمایت کند.

او به رادیو آزادی گفت:
"اگر بتوانیم عدهٔ محدودی را هم با سواد نگهداریم، چون دختران نیم پیکر جامعه را تشکیل می‌دهند، زیرا با تعلیم یک دختر یک خانواده با سواد می‌شود، پس در با سواد ساختن دختران سعی و تلاش بیشتر به خرچ نمانیم، خودم هم از درس آنلاین تجربه حاصل کردم و با سیستم آنلاین و تکنالوژی در این بخش بلدیت حاصل کردم و هم توانستم فامیل خود را حمایت مالی کنم."

بیش از دو سال است که حکومت طالبان در کنار دیگر ممنوعیت‌ها بر زنان و دختران، مکتب‌های بالاتر از صنف ششم را به روی دختران بسته و نزدیک به یک سال است که آنان را از تحصیل در پوهنتون‌ها هم منع کرده است.

در پی تداوم این ممنوعیت طالبان، شماری از جوانان و فعالان افغان مکاتب خانگی و آنلاین را برای دختران محروم از آموزش ایجاد کردند که درخت دانش نیز یکی از آن‌ها است.

طالبان با وجود این محدودیت‌ها همواره ادعا می‌‌کنند که حقوق همه مردم به ویژه زنان افغان را در چهارچوب شریعت اسلام تأمین کرده‌اند.

با وجود انتقاد‌ها و واکنش‌‌های گسترده، طالبان هنوز‎ هم دروازه‌های مکاتب بالاتر از صنف ششم و پوهنتون‌ها را به روی دختران باز نکرده و زنان را نیز از کار در اداره‌های دولتی و غیردولتی به استثنای چند ادارۀ محدود منع کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG