لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

شاهدان عینی انفجار دشت برچی کابل: تعداد تلفات بیشتر از آنچه است که طالبان اعلان کردند


محل رویداد انفجار در منطقه دشت برچی کابل
محل رویداد انفجار در منطقه دشت برچی کابل

شماری از شاهدان عینی و قربانیان انفجار شام روز پنجشنبه در دشت برچی شهر کابل ادعا می‌کنند که تعداد کشته شده‌ها و زخمیان این رویداد بیشتر از آن‌چه است که حکومت طالبان اعلام کرده‌ است.

خان آقا یک تن از زخمی های انفجار شام روز پنجشنبه در کلپ مشت‌زنی «ملت» در غرب شهر کابل است.

او که ورزشکار و یک عضو این کلپ ورزشی است در این انفجار زخمی و برادرزاده‌اش کشته شده به رادیو آزادی می‌گوید که هنگام انفجار حدود ۶۰ تن داخل کلپ بودند.

هرچند حکومت طالبان می‌گوید که در این انفجار ۴ تن کشته و ۷ تن دیگر زخمی شده‌اند، اما خان آقا ادعا می‌کند که احتمالاً ۱۰ تن در این انفجار کشته و بین ۳۵ تا ۴۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. او در این مورد افزود:

"خودم پایم زخمی شده، در حال تمرین بودیم یک دفعه‌ای صدای انفجار شد، دیگه نفهمیدیم ۶۰ نفر داخل کلپ بود، دیگه تلفات هم شاید ۱۰ نفر شهید داده باشد، زخمی دیگه شاید ۳۵-۴۰ نفر شده باشند اکثریت زخمی شدند."

انفجار در عین حال خساراتی به ساختمان های نزدیک محل رویداد نیز وارد کرده است
انفجار در عین حال خساراتی به ساختمان های نزدیک محل رویداد نیز وارد کرده است

حبیب یک تن از شاهدان عینی این انفجار در صحبت با رادیو آزادی ادعا می‌کند انفجار هنگامی رخ داد که شاگردان چند کلپ ورزشی در کلپ مشت‌زنی «ملت» برای تمرینات مسابقات‌شان جمع شده بودند.

او می‌گوید که دیوارهای طبقه چهارم مارکیت پیوند، مکانی‌که کلپ و محل انفجار بوده است کاملاً تخریب شده است.

حبیب نیز ادعا می‌کند که در این رویداد بیشتر از ۴۰ تن زخمی و تعدادی هم کشته شدند:

"در کلپ روز جمعه قرار بود که مسابقه‌ای راه اندازی شود و شب جمعه تمرینات داشتند، شاگردان کلپ‌های مختلف و شاگردان خود همین کلپ مشت‌زنی ملت، بخاطر تمرینات خود در این کلپ تجمع کرده بودند، و آماده‌گی مسابقه برای روزهای بعدی را می‌گرفتند. متأسفانه طبقی‌که ما بعد از حادثه در جریان بودیم گفته می‌توانیم که بیشتر از ۴۰ نفر زخمی در این حادثه دیده می‌شود و امروز ما بالای جنازه یک تن از شهدا رفتیم و شاگردان کلپ را که دیدیم و دید و بازدید کردیم متأسفانه از زخمی‌ها کرده شهدا را زیادتر می‌گویند."

تصویری از زمین خون آلود محل رویداد شام پنجشنبه در کابل
تصویری از زمین خون آلود محل رویداد شام پنجشنبه در کابل

عبدالمتین قانع سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان و ذبیح‌اللله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد، پاسخ ندادند.

اما پیش از این خالد زدران سخنگوی قوماندانی امنیۀ طالبان در کابل گفته که شمار تلفات انفجار شام روز پنجشنبه در غرب شهر کابل به چهار تن رسیده و هفت تن دیگر در این رویداد شدیداً زخمی شده‌اند. او در مورد نوعیت این انفجار جزئیات نداده است.

این انفجار در غرب شهر کابل در منطقه‌ی بیشتر شیعه‌نشین رخ داده که اغلب قبل و بعد از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان هدف حملات خونین انتحاری و انفجاری بوده است.

شفاخانه، مراکز آموزشی، مکاتب و ورزشگاه‌های از اماکنی اند که در این منطقه بیشتر گواه حملات مرگ‌بار بوده اند.

هرچند مسئولیت انفجار شام روز پنجشنبه را تا کنون فرد یا گروهی به عهده نگرفته، اما پیش از این شاخه خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت برخی از این حملات در این منطقه را به عهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG