لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

برخی دانشجویان افغان که از پاکستان برگشته اند: تحصیلات ما ناتمام ماند


دانشجویان یکی از پوهنتون های پشاور در پیوند به اخراج اجباری مهاجرین افغان دست به اعتراض زدند.
دانشجویان یکی از پوهنتون های پشاور در پیوند به اخراج اجباری مهاجرین افغان دست به اعتراض زدند.

بیشتر دانشجویان افغان که در پوهنتون‌های مختلف پاکستان تحصیل می‌کردند، نیز شامل روند خروج مهاجران افغان از پاکستان می‌شوند.

برخی از این دانشجویان که اخیراً به افغانستان بازگشته اند، می‌گویند که در زمینۀ تحصیل با سرنوشت نامعلومی روبه‌رو شده اند.

سهیل که دانشجوی طب در یکی از پوهنتون‌های پاکستان بود، نگرانی خود را از ادامۀ تحصیلاتش با رادیو آزادی در میان گذاشت.

او گفت:
"من خودم دانشکده طب را اینجا شروع کردم. به بسیار خواری و زحمت خودم را به جای رسانده بودم. فقر و بیچارگی‌های زیادی را سپری کردم. اکنون که به افغانستان آمدم، با سرنوشت نامعلومی دچار شدیم. ما در ولسوالی گوشتۀ ننگرهار زندگی می‌کنیم، مشکل لیله است. مشکل رفت آمد به شهر است، وضعیت اقتصادی بسیار خراب است."

عبدالقادر، یکی دیگر از دانشجویانی که از پاکستان برگشته، می‌گوید که به دلیل نبود فرصت کاری، تغییر در نصاب تحصیلی پوهنتون‌ها و نرسیدن به پوهنتون، او از ادامۀ تحصیل باز خواهد ماند.

او به رادیو آزادی گفت:
" من در سمستر پنجم در پوهنتون کراچی درس می‌خواندم. به زور اخراج شدم، اکنون درسم ناتمام است. یکی از پسرخاله‌هایم که امتحاناتش در آنجا شروع می‌شد، اکنون در راه است و به اینجا می‌آید."

مهلتی که دولت موقت پاکستان به مهاجران غیرقانونی افغان در این کشور داده بود، فردا پنجشنبه به پایان می‌رسد.

دفتر مطبوعاتی حکومت طالبان در ولایت ننگرهار به روز چهارشنبه در گروپ واتس‌اپ خود نوشت که در یک ماه گذشته تنها از طریق تورخم یک صد و پنجاه هزار مهاجر افغان به کشور بازگشته اند.

از ضیا هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی طالبان پرسیدیم که حکومت طالبان چه تسهیلاتی برای دانشجویان تازه اخراج شده از پاکستان فراهم کرده و بر اساس چه میکانیزمی در پوهنتون‌ها پذیرفته خواهند شد، اما او به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخی نداد.

اما لطف الله خیرخواه، معین علمی این وزارت روز دوشنبۀ گذشته در صفحۀ ایکس خود نوشت که تمامی دانشجویان افغان که به زور اخراج می‌شوند، پس از بررسی سوابق و مدارک تحصیلی‌شان، در رشته‌های تحصیلی‌شان شامل پوهنتون خواهند شد.

اما او در مورد دانشجویان دختر که بازگشته اند، چیزی نگفته است.

این در حالی‌است که بیشتر خانواده‌هایی که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان به پاکستان مهاجرت کرده اند، به رادیو آزادی گفته اند که یکی از دلایل مهاجرت‌شان فراهم کردن زمینۀ آموزش و تحصیل به دختران‌شان بود.

طالبان با حاکمیت دوباره‌شان در افغانستان، مکاتب را بر روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند و در دسامبر سال گذشته نیز تحصیلات آنان در پوهنتون‌ها را منع کردند.

به همین ترتیب، تحصیل دانشجویان پسر نیز با مشکلاتی مواجه شده است، زیرا برخی از استادان پوهنتون‌ها نیز افغانستان را ترک کرده اند.

XS
SM
MD
LG