لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

دادخواهی برای مهاجرین افغان در پاکستان؛ رینا امیری: باید به حق پناهنده گی افراد توجه شود


مهاجرین افغان که به یک مرکز نگهداری در نزدیکی مرز پاکستان با افغانستان برده شده اند
مهاجرین افغان که به یک مرکز نگهداری در نزدیکی مرز پاکستان با افغانستان برده شده اند

نماینده ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان از تمامی کشور ها به شمول همسایه های افغانستان خواسته تا تعهدات شانرا برای محافظت از پناهجویان به جا کنند.

رینا امیری به روز جمعه (۳ نومبر) در پیامی در شبکه ایکس، تویتر سابق گفت که باید به حق پناهنده گی توجه شود و اطمینان به دست آید که پناهجویان از اخراج اجباری محافظت می شوند.

همزمان با این در پیام صوتی منسوب به ملا هبت الله آخند زاده رهبر طالبان که در شبکه های اجتماعی نشر شده، او گفته که وضعیت فعلی پناهجویان قابل تحمل نیست:

" خبر های درد آوری به ما می رسد. بر مهاجران چنین تکلیف وجود دارد، مهاجران بازداشت می شوند و مهاجران زندانی شده اند. این مساله قابل تحمل و برداشت نیست."

محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع طالبان از اقدام پاکستان نیز برای اخراج اجباری به عنوان ظلم یاد کرده. او در سخنرانی که در شبکه های اجتماعی نشر شده، گفته است که پاکستان پیامد های اقدامش را سنجش کند و به باورش، به همان اندازه کشت کند که قابلیت درو آنرا داشته باشد.

ملا یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان
ملا یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان

اداره های مدد رسانی می گویند که پاکستان همه روزه بیش از ده هزار پناهجوی بی سند افغان را از آنکشور اخراج می کند.

اکنون در برخی مناطق پاکستان جستجوی خانه به خانه ادامه دارد تا افغان های بدون سند را بازداشت و سپس اخراج کنند.

پاکستان با وجود درخواست ها از سوی سازمان ملل متحد، گروه های مدافع حقوق بشر و کشور های غربی، روند اخراج اجباری پناهجویان افغان را به اجرا گذشته است.

از میان چهار میلیون پناهجوی افغان در پاکستان، بیش از یک میلیون تن آنها بدون سند دانسته می شوند. اسلام آباد شمار افغان های بی سند در آنکشور را بیش از ۱.۷ میلیون تن گفته است.

پاکستان گفته که روزانه بیش از ده هزار پناهجوی افغان را اخراج می کند. تخریب خانه های آنها نیز در مناطق مختلف پاکستان ادامه دارد.

حرکت خانواده های مهاجر افغان از پاکستان به جانب افغانستان
حرکت خانواده های مهاجر افغان از پاکستان به جانب افغانستان

ماجرا هنگامی آغاز شد که در اوایل ماه اکتوبر، سر فراز بگتی سرپرست وزارت داخله پاکستان اعلام کرد که شماری از افغان ها در انجام حملات انتحاری در آنکشور دخیل بوده اند. او در آن هنگام برای پناهجویان افغان، اول نومبر را تاریخ بازگشت داوطلبانه به افغانستان اعلام کرد.

بر اساس گزارش ها، طی روز های گذشته تا اکنون ۱۶۵ هزار تن از افغان ها از پاکستان اخراج شده اند.

در حالی که حکومت در پاکستان سرپرست است، شماری از آگاهان امور بین المللی می گویند که بر بنیاد قانون اساسی پاکستان، حکومت سرپرست صلاحیت چنین اقدام ها را ندارد و تنها می تواند تاریخ برگزاری انتخابات عمومی را تعیین کند.

XS
SM
MD
LG