لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

واکنش‌ها به اعلام ۴۵۰۰ بورسیه تحصیلی از سوی پاکستان برای افغان‌ها


شماری از دانشجویان افغان در یکی از پوهنتون های خصوصی در کابل - عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد
شماری از دانشجویان افغان در یکی از پوهنتون های خصوصی در کابل - عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد

برخی از دانشجویان و استادان پوهنتون به اعلام تازۀ پاکستان برای اعطای بورسیه‌ها برای دانشجویان افغان واکنش نشان داده اند.

آنان به رادیو آزادی گفتند که پاکستان از یک سو با اخراج افغان‌ها از خاکش روزهای بدی را برای آنان رقم زده و از سوی دیگر برای افغان‌ها بورسیه تحصیلی اعلام می‌کند.

نور کمال ارشاد که به تازگی سند ماستری خود را از پوهنتون کابل به دست آورده و برای ادامۀ تحصیلاتش به دنبال بورسیۀ تحصیلی کشورهای خارجی است، می‌گوید، پاکستان بیشتر دانشجویان افغان را که در آن کشور مصروف تحصیل بودند، اخراج کرده است.

او به رادیو آزادی گفت:
"اینکه پاکستان هر گونه بورسیه‌ای را اعلام کرده است نشان از دو رویی دارد که از یک سو باعث تحقیر پناهجویان افغان از جمله آن دسته از دانشجویانی است که مجبور شده اند درس خود را در آنجا بگذارند. بنابر این، پاکستان با کدام رو بورسیه‌های تحصیلی را به ما اعلام می‌کند؟"

روح الله، باشندۀ ولایت ننگرهار می‌گوید که حکومت پاکستان به جای اعلام بورسیه، از دانشجویانی که در پوهنتون‌های مختلف آن کشور تحصیل می‌کنند، حمایت کند:
"پاکستان اخیراً ۴۵۰۰ بورسیه تحصیلی برای افغان‌ها در نظر گرفته است، اما برعکس اکثر مهاجرین افغانی که به کشور باز می‌گردند برای تحصیل در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتورا در آنجا هستند و تحصیل آنها قطع شده است. به جای این بورسیه‌ها، پاکستان باید آنها را حمایت کند تا تحصیلات‌شان ناقص نباشد."

ذبیح الله فضلی، استاد پوهنتون نیز خواهان حمایت از دانشجویان افغانی است که در پاکستان مصروف تحصیل اند:
"آنها همچنین دانشجویانی را که در پوهنتون‌های پاکستان تحصیل می‌کردند، از کشورشان خارج کردند. کسانی که به مردم افغانستان بورسیه می‌دهند، به جای آن، باید به جوانان افغانی که یکی دو سال در پوهنتون‌های پاکستان تحصیل کرده اند، زمنیۀ ادامه تحصیل را فراهم کند."

این در حالی است که وزارت تحصیلات عالی حکومت پاکستان روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته در صفحۀ ایکس خود اعلام کرد که ۴۵۰۰ بورسیۀ تحصیلی را به نام علامه اقبال به افغان‌ها اعطا می‌کند.

این وزارت همچنان نوشته که این سومین مرحله از برنامۀ اعطای بورسیه‌های علامه محمد اقبال برای افغان‌ها است که در آن ۴۵۰۰ افغان برای مدت سه سال در پوهنتون‌های معتبر پاکستان تحصیل خواهند کرد.

جزئیات بیشتر در این مورد ارائه نشده است.

در همین حال دانشجویانی که به تازگی از پاکستان بازگشته اند، نگران ادامه تحصیل و بی‌سرنوشتی‌شان هستند.

عبدالملک یکی از آنها به رادیو آزادی گفت:
"اکنون نگران و پریشان هستیم که تحصیلات ما چگونه پیش خواهد رفت، در قسمت سمسترهای که باقی مانده آیا حکومت افغانستان (طالبان) با ما همکاری خواهد کرد یا خیر."

در مورد اینکه دانشجویان افغان برای دریافت بورسیه‌ها از جانب پاکستان کدام معیارها را باید تکمیل کنند و همچنان این که حکومت طالبان چگونه سهولت‌هایی را برای دانشجویان تازه برگشته از پاکستان فراهم خواهد کرد، ضیا‌الله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به سوالات رادیو آزادی پاسخ نداد.

با این حال لطف الله خیرخواه، معین علمی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان روز دوشنبۀ هفتۀ گذشته در صفحۀ ایکس خود نوشته بود که دانشجویان افغان که از پاکستان اخراج می‌شوند، بر اساس مدارک تحصیلی‌شان در رشته‌های تحصیلی مربوطه‌ شان پذیرفته خواهند شد.

این در حالی است که روند اخراج پناهجویان افغان از پاکستان همچنان ادامه دارد و برخی افغان‌های اخراج شده که مشغول تحصیل در پاکستان بودند، در گفتگو با رادیو آزادی نگرانی‌های خود را در مورد چگونگی ادامۀ تحصیلات و سایر مشکلات‌شان بیان کرده اند.

XS
SM
MD
LG