لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۱

واشنگتن پُست: پاکستان امنیت پایگاه های نظامی خود را تشدید کرده است


تصویر آرشیف: منسوبین اردوی پاکستان
تصویر آرشیف: منسوبین اردوی پاکستان

روزنامه واشنگتن پُست

  • روزنامه واشنگتن پُست با عنوان پاکستان تدابیر امنیتی اردو و دیگر نهادهای حساس را پس از حمله به یکی از پایگاه های نظامی خود افزایش داده است، مقاله ای به نشر رسانده است.

شش مرد مسلح شنبه گذشته به یک پایگاه آموزشی نیروی هوایی در میانوالی، پنجاب پاکستان حمله کردند و به سه طیاره آسیب رساندند.

واشنگتن پست نوشته که مسئولیت این حمله از سوی گروه افراطی جدید تحریک جهاد پاکستان پذیرفته شده، اما به باور نویسنده مقاله،این حمله نیز توسط تحریک طالبان پاکستان که روابط خوب با طالبان افغان دارد در این منطقه و مناطق دیگر پاکستان انجام شده است.

واشنگتن پست با اشاره به تصاویر ستلایت که توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس ارزیابی شده نوشته که پس از حمله به پایگاه نظامی پاکستان، یکی از طیاره ها در شعله های آتش دیده شده، اما در مورد طیاره های دیگر معلومات ارایه نشده است.

واشنگتن پست به نقل از دو منبع پاکستانی که به دلیل ممنوعیت صحبت با رسانه ها نامشان گرفته نشده نوشته که اداره های استخباراتی پاکستان احتمال حملات مشابه دیگری را گزارش کرده اند و به همین دلیل تدابیر امنیتی در این کشور نیز جدی شده است.

تحریک طالبان پاکستان و حکومت طالبان در افغانستان هنوز در مورد حمله به پایگاه هوایی پنجاب اظهار نظری نکرده اند.

این در حالی است که پاکستان روند بازگرداندن صدها هزار پناهجوی افغان از این کشور را از دوم نوامبر به طور رسمی آغاز کرده است.

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزارت خارجه حکومت طالبان، روز دوشنبه در نشستی در کابل، به پاکستان هشدار داد که رفتار خود را با مهاجران افغان تغییر دهد در غیر آن واکنش شدیدی در برابرش نشان خواهند داد.

نشریه میزوری ایندیپندنت

  • اما نشریه میزوری ایندیپندنت که در ایالات متحده امریکا منتشر می شود، مقاله ای را در مورد چالش های اسکان افغان های رسیده به امریکا منتشر کرده است.

زمانی که طالبان در اگست ۲۰۲۱ دوباره کنترل کابل را به دست گرفتند، ایالات متحده و متحدانش بیش از ۱۲۰۰۰۰ افغان را با طیاره های نظامی و بعداً با طیاره های اجاره شده دیگر از کابل تخلیه کردند، به گفته این نشریه، حدود 90 هزار نفر از آنها به آمریکا رفته اند.

نشریه میزوری ایندیپندنت نوشته است که افغان های اعزامی به آمریکا هنوز برای زندگی در آن جامعه آماده نیستند و به گفته این نشریه، بسیاری از پرونده های پناهندگی آنها بی پاسخ مانده است.

این نشریه قصه قاسم رحیمی، خبر‌نگار افغان و کارمند یکی از ادارات دولتی جمهوری مخلوع را روایت می‌کند که ابتدا از کابل به یک پایگاه نظامی آلمان و سپس به شهر کنساس ایالات متحده آمریکا منتقل شده است.

رحیمی یکی از هزاران افغانی است که آمریکا بر اساس یک سیاست بشردوستانه به او اسناد اقامت موقت داده است و اکنون مدت آن به پایان می رسد.

به گفته این نشریه، شماری از افغان های اعزامی به آمریکا پس از دو سال هنوز در یافتن خانه با مشکل مواجه هستند و نمی دانند که تا چه زمانی در آنجا سپری خواهند کرد؟

XS
SM
MD
LG