لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۲

انتونی بلینکن: پیشرفت در زمینهٔ عضویت سویدن به «پیمان ناتو» امکان پذیر است


 انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

وزیر امور خارجه امریکا روز گذشته پس از دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در انقره گفت مطمئن است که در موضوع درخواست سویدن بخاطر عضویت در ناتو پیشرفت امکان پذیر است.

رئیس جمهور اردوغان روز گذشته لایحه عضویت سویدن را برای تصویب به پارلمان ارائه کرد. طبق قوانین ترکیه، این لایحه ابتدا در کمیته روابط خارجه پارلمان تصویب و سپس در مجمع عمومی به رای گذاشته می شود.

آقای بلینکین در جریا ن بازگشت خود در میدان هوایی انقره در گفتگو به خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه با عضویت سویدن در ناتو موافقت کرده است یا خیر گفت که

اقدام اردوغان که لایحه عضویت سویدن را به پارلمان فرستاده است، او را امیدوار کرده است. بلینکین همچنان اشاره کرد که در این بخش که سویدن عضویت ناتو را دریافت کند،بین انقره و واشنگتن یک تعهد مشترک وجود دارد.

سویدن که سال ها کشور غیر عضو ناتو بود، پس از آن برای عضویت در ناتو درخواست کرد که روسیه در ۲۴ فبروری ۲۰۲۲به اوکراین حمله کرد.

با سویدن یکجا فنلند هم درخواست کرده بود که در ماه اپریل ۲۰۲۳ عضویت کامل آن در ناتو پذیرفته شد.اما درخواست سویدن را ترکیه چندین ماه به تعویق انداخته است.

رئیس کمیته روابط خارجه پارلمان ترکیه هفته گذشته گفته بود که نمایندگان مجلس برای تایید درخواست سویدن عجله نخواهند کرد، اما آقای اردوغان در آغاز این هفته گفت که وی در این زمینه کمک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG