لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

واکنش‌ها به انفجار خونین روز سه‌شنبه در منطقه دشت برچی کابل


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

حملۀ روز گذشته در منطقۀ دشت برچی شهر کابل که شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت آن را پذیرفته، واکنش‌های مختلفی را برانگیخته است.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان گفت، او خواستار تحقیقات کامل و شفاف برای شناسایی عاملان این رویداد و پاسخگو قرار دادن آنها است.

ریچارد بنیت در شبکۀ ایکس خود نوشته که این سومین حملۀ خونین به قوم هزاره در افغانستان در یک ماه گذشته است که تلفات جانی به همراه دارد.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان

همزمان حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان این حمله را محکوم کرده و در صفحۀ ایکس خود نوشته است، این اقدام تروریستی جنایت علیه بشریت و در تضاد با تمام ارزش‌های انسانی و اسلامی است.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی در نظام جمهوری پیشین در صفحۀ فیسبوک خود به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفته و هدف قرار دادن غیرنظامیان را محکوم کرده است.

حوالی ساعت شش بجۀ شام روز سه‌شنبه در منطقۀ دشت برچی شهر کابل بر یک موتر حامل غیرنظامیان حملۀ انفجاری رخ داد که در این رویداد ۷ تن کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) با نشر اعلامیه‌ای در کانال تلگرام رسانۀ "اعماق" مربوط به این گروه، مسئولیت این رویداد را پذیرفته است.

حکومت طالبان در مورد این رویداد جزئیاتی ارائه نکرده است، اما شاهدان عینی به رادیو آزادی گفته اند که این رویداد بر اثر انفجار یک ماین مقناطسی رخ داده است.

آنان ادعا می‌کنند که تعداد تلفات این حادثه زیاد است.

یکی از گواهان رویداد که یکی از اعضای خانواده‌اش نیز در این حادثه کشته شده و نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:
"وقتی انفجار رخ داد، به ما اجازۀ نزدیک شدن ندادند. طالبان آمدند، اما دیدیم که بر یک موتر کاستر حمله شده بود و یک موتر تونس هم آتش گرفته بود. وضعیت بسیار بد بود. فکر می‌کنم تلفات بسیار زیاد بود، مطمئنم بیش از ۲۰ نفر شهید شدند."

او از حکومت طالبان می‌خواهد که امنیت آنها را تأمین کند.

شفاخانه ایمرجنسی در کابل - عکس از آرشیف
شفاخانه ایمرجنسی در کابل - عکس از آرشیف

شفاخانۀ ایمرجنسی در کابل در صفحۀ ایکس خود پیامی منتشر کرده و گفته است که شماری از مجروحان به این شفاخانه منتقل شده اند، اما رقم دقیق آن را اعلام نکرده است.

در یک ماه گذشته این سومین حمله در افغانستان است که شیعیان در آنها هدف قرار می‌گیرند.

به تاریخ ۲۶ اکتوبر گذشته، انفجاری در یک کلب ورزشی در منطقۀ پل سوخته در دشت برچی کابل رخ داد که بر اساس آمارهای حکومت طالبان در آن ۴ تن کشته و ۹ تن دیگر زخمی شدند.

پیش از آن هم در سیزدهم اکتوبر انفجار خونینی بر یک مسجد شیعیان در جریان نماز جمعه در شهر پلخمری بغلان رخ داد که بر اثر آن دست کم ۲۵ نفر کشته شدند.

مسئولیت این دو حمله را هم شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) پذیرفت.

حکومت طالبان همواره مدعی شده است که گروه داعش را در افغانستان سرکوب کرده‌، اما نگرانی‌های بین‌المللی در مورد تهدیدات و حملات این گروه همچنان پابرجاست.

XS
SM
MD
LG