لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۶

اوچا: از ۴۰۱ ولسوالی افغانستان دو سوم آن آلوده به مواد منفجر ناشده و ماین است


یک کارمند موسسه ماین پاکنی در ولایت کندهار یک ماین قبلاً کارگذاری شده که پیدا کرده خنثی می کند.
عکس از آرشیف
یک کارمند موسسه ماین پاکنی در ولایت کندهار یک ماین قبلاً کارگذاری شده که پیدا کرده خنثی می کند. عکس از آرشیف

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورها به مواد منفجر ناشده و ماین در جهان است.

اوچا با نشر گزارشی به روز چهارشنبه در صفحه اکس (توییتر سابق) خود گفته که دو سوم از ۴۰۱ ولسوالی افغانستان آلوده به مواد منفجر ناشده و ماین است و هر ماه در این کشور بیش از ۶۰ نفر که بیشتر‌شان کودکان اند، کشته و معلول می‌شوند.

در ادامه آمده که ۳ میلیون نفر در افغانستان در شعاع یک کیلومتری ماین‌ها، بمب‌های دست‌ساز و بقایای مواد منفجر ناشده جنگ زندگی می‌کنند.

اوچا می‌افزاید که این آلودگی با مواد انفجاری و ماین هم میراث جنگ‌های قبل از سال ۲۰۰۱ است و هم جدید است و به‌گفته این سازمان، ارزگان، کندز، هلمند، کندهار، کنر، بادغیس، فاریاب، ننگرهار، غزنی، فراه، میدان وردک و سمنگان ولایت‌های اند که شدیداً تحت تأثیر قرار گرفته اند.

اوچا گفته که بخش وسیعی از زمین و تعداد زیادی زیرساخت‌های حیاتی از جمله مکتب‌ها آلوده به مواد انفجاری هستند.

به‌گفته اوچا، افراد زراعت‌پیشه، مالداران و عودت کنندگان که از خطرات در مناطق آگاهی ندارند بیشتر در معرض خطر اند و خطرات انفجاری در کنار ایجاد صدمات فیزیکی شدید، مشکلات روانی ناشی از ترس را به بار آورده و دسترسی ایمن به درآمد را محدود می‌کند.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) همچنان هشدار می‌دهد که دیگر منابع لازم برای ماین‌پاکی را ندارد و به‌گفته این سازمان در دو سال گذشته، بودجه برای ماین‌پاکی به نصف کاهش یافته است.

بر اساس معلومات اوچا، این مسئله سبب کم شدن ۴۰ درصد نیروی کار ماین‌پاکی شده و تعداد کارمندان از ۱۵ هزار به ۳ هزار نفر کاهش یافته است.

اوچا افزوده که مرگ‌های قابل پیش‌گیری به راحتی در شرایطی رخ می‌دهند که درگیری‌ها کاهش یافته و باید برای جلوگیری آن به گونه فوری اقدام شود.

در این حال شماری از قربانیان ماین از عدم رسیدگی به آنان شاکی اند.

محمد علی‌خیل ۳۰ ساله که در ولایت هلمند چند سال قبل در نتیجه انفجار ماین هر دو دست و هر دو پایش قطع شده به رادیو آزادی چنین گفت: "ما را ماین زده هر دو دست و هر دو پای‌ام قطع شدند، خودم به تداوی ضرورت دارم، دولت هم با ما هیچ همکاری نکرده، ما در خانه کرایی زندگی می‌کنیم، پیسه نان را نداریم دو تا بچه دارم بسیار وضعیت ما خراب است."

در همین‌حال، شهاب حکیمی رئیس مؤسسه ماین‌پاکی «ام‌دی‌سی» در افغانستان می‌گوید در حال حاضر هر ماه ۱۲۰ نفر در افغانستان قربانی انفجار ماین‌ها و مواد منفجره می‌شوند که ۵۰ درصد آنان را کودکان تشکیل می‌دهند.

او در صحبت با رادیو آزادی هشدار داد که اگر بودجه مالی برای ماین‌پاکی در افغانستان تأمین نشود تلفات افزایش خواهد یافت: "اگر این ادامه داشته باشد و آمدن مهاجرین هم از پاکستان و ایران ادامه داشته باشد، یقین دارم که اگر کمک مالی به پروگرام ماین‌پاکی افغانستان نرسد تلفات زیاد خواهد شد. سابق ۱۵ هزار کارمند مصروف بود و سالانه ۱۲۰ میلیون دالر کمک برای پروگرام می‌آمد، ولی حالی ۳،۰۰۰ کارمند مصروف است و از ۱۵ میلیون دالر درخواست شده در سال گذشته ۵ میلیون دالر بدست آمده است."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان نیز پیش از این به رادیو آزادی گفته بود که فعالیت‌های نهادهای موجود مرتبط با پاکسازی ماین‌ها در افغانستان کافی نیست و باید در این زمینه همکاری بیشتر صورت بگیرد.

XS
SM
MD
LG