لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

اسرائیل به آتش بس موقت در غزه توافق کرد٬ هر روز چهار ساعت حملات متوقف خواهد بود


تصاویری از شهر غزه در فلسطین
تصاویری از شهر غزه در فلسطین

جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده به روز دوشنبه در گفتگوی تلیفونی با بنیامین ناتانیاهو صدراعظم اسرائیل خواستار ایجاد وقفه های بشری در حملات اسرائیل شده بود.

قصر سفید چند روز بعد از این گفتگوی تلیفونی به روز پنجشنبه اعلام کرد که اسرائیل توافق کرد که در حملاتش علیه گروه جنگجوی حماس روزانه چهارساعت وقفۀ بشری را به اجرا بگذارد.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید به خبرنگاران گفت که این وقفه ها به مردم در غزه زمینه را فراهم خواهد کرد تا از طریق دو دهلیز بشری مناطق شان را ترک کنند.

او افزود که این نخستین گام های مهم است.

اسرائیل حملات علیه گروه جنگجوی حماس را پس از آن آغاز کرد که این گروه در حملۀ گسترده بر اسرائیل در هفتم ماه اکتوبر ، ۱۴۰۰ تن را کشت و حدود ۲۴۰ تن را گروگان گرفت.

مقام های صحی در غزۀ تحت کنترل حماس گفته اند که در حملات اسرائیل تا حال بیش از ده هزار تن از باشندگان غزه کشته شده اند.

در ادامۀ تلاش ها برای رهایی گروگان ها از چنگ حماس ، روسای ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده و ادارۀ استخبارات اسرائیل با صدراعظم قطر در دوحه دیدار کرده اند.

آنالنا بربوک وزیر خارجه جرمنی
آنالنا بربوک وزیر خارجه جرمنی

در همین حال انتظار می رود که وزیر خارجۀ جرمنی در تلاش برای کاهش یافتن جنگ بین اسرائیل و حماس امروز به شرق میانه سفر کند.

یک سخنگوی وزارت خارجۀ جرمنی گفته است که آنالنا بربوک ، در این سفر از امارات متحدۀ عربی ، عربستان سعودی و اسرائیل دیدن خواهد کرد.

آنسو ، اعضای ارشد گروه جنگجوی حماس به شمول اسماعیل هنیه رهبر شاخۀ سیاسی این گروه و خالد مشعل رهبر سابق حماس دیروز به قاهره پایتخت مصر رسیدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیۀ گروه حماس نوشته است که هیئت ارشد این گروه با رئیس ادارۀ عمومی استخبارات مصر در بارۀ وضعیت در غزه گفتگو کرده است.

در پاریس مقام های حدود هشتاد کشور و سازمان در نشستی به روز پنجشنبه در زمینۀ هماهنگی کمک بشری به غزه بحث کردند.

اسرائیل که وعده کرده حماس را نابود کند می گوید که ۳۳ سرباز اسرائیلی در جریان عملیات زمینی اش حین پیشروی در داخل غزه کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG