لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

برخی خانواده های فقیر در کابل: توان خرید مواد سوخت برای زمستان را نداریم


یک چوب فروشی در کابل. عکس از آرشیف
شماری زیاد از خانواده ها در کابل و برخی ولایات برای گرم کردن خانه های شان در زمستان از چوب استفاده می کنند. طبق برخی گزارشها نرخ یک خروار (80) سیر چوب در افغانستان امسال از 7500 تا 8500 افغانی است.
یک چوب فروشی در کابل. عکس از آرشیف شماری زیاد از خانواده ها در کابل و برخی ولایات برای گرم کردن خانه های شان در زمستان از چوب استفاده می کنند. طبق برخی گزارشها نرخ یک خروار (80) سیر چوب در افغانستان امسال از 7500 تا 8500 افغانی است.

با نزدیک شدن فصل زمستان و سرد شدن هوا، بسیاری از خانواده‌های افغان که از فقر رنج می‌برند، نگران تأمین مواد سوخت زمستان هستند.

یوسف خان ۶۳ ساله که باشندۀ منطقۀ بی‌بی مهروی شهر کابل است، می‌گوید، با سرد شدن هوا نه مواد سوخت برای گرم کردن خانه دارد و نه هم لباس گرم.

او به رادیو آزادی گفت:
"کار و روزگار نیست، قیمت روغن، آرد، چای و دیگر مواد غذایی بسیار بالا است، نه پول دارم، نه زغال، نه چوب، نه لباس زمستانی در خانه دارم و نه غذایی که شب را صبح کنم."

منیژۀ بیست ساله، دیگر باشنده شهر کابل که مسئولیت مخارج خانواده‌اش را بر عهده دارد، به رادیو آزادی گفت که به دلیل بیکاری نمی‌تواند زغال سنگ و مواد سوخت تهیه کنند.

او افزود:
"ما هنوز هیچ آمادگی برای زمستان نداریم، چون کار نیست، همه بیکار هستیم، در این شرایط زغال سنگ قیمت شده و بیکاری است، زغال سنگ هم برای ما قیمت است و نمی‌توانیم آن را بخریم."

خانواده‌های فقیر در کابل در حالی نگران زمستان سرد هستند که وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان در صفحۀ ایکس خود( توییتر سابق) نوشته است که روند جابجایی زغال سنگ دولتی در نقاط مختلف شهر کابل به منظور تسهیل برای شهریان کابل آغاز شده است.

این وزارت گفته که ۵۰ هزار تُن زغال سنگ را در ۲۲ ناحیۀ شهر کابل جابجا خواهند کرد که هر تن ۹ هزار افغانی به شهریان کابل فروخته خواهد شد.

یک چوب و زغال سنگ فروشی در کابل - عکس از آرشیف
یک چوب و زغال سنگ فروشی در کابل - عکس از آرشیف

این در حالی است که خانواده‌های فقیر به رادیو آزادی می‌گویند که توان خرید زغال سنگ با این قیمت را ندارند و به گفته آنان، اگر سوخت از سوی حکومت طالبان با تخفیف هم فروخته شود، به بیشتر خانواده‌های فقیر نخواهد رسید.

گل مکی، باشندۀ منطقه قصبۀ شهر کابل می‌گوید:
"من یک زن بیوه و معلول هستم، نمی‌توانم ۹ هزار افغانی برای خرید یک تن زغال بپردازم، یا آن را رایگاه به فقرا بدهند یا قیمت را نصف کنند، زیرا هیچ کس توان مالی آن را ندارد. در حال حاضر تمام اعضای خانوادۀ ما گرسنه هستند و لباس گرم ندارند."

او همچنین گفت که ۹ تن در خانواده‌شان زندگی می‌کنند که همه‌شان بیکار هستند.

این در حالی است که برنامۀ جهانی غذا در افغانستان هم روز یک‌شنبه در صفحۀ ایکس خود نوشته است که تنها چند هفته تا فرا رسیدن فصل زمستان و سرمای شدید افغانستان باقی مانده و با ریزش برف‌های سنگین، تمام راه‌های مناطق کوهستانی به روی مردم بسته خواهد شد.

برنامۀ جهانی غذا افزوده که مهلت زمانی برای کمک‌رسانی اندک است و آنها به ۴۰۰ میلیون دالر برای کمک به خانواده‌های بیشتر آسیب‌پذیر نیاز دارند.

خانواده‌های فقیر در افغانستان در حالی نگران فرا رسیدن فصل زمستان هستند که زلزله‌های اخیر هرات از یک سو و ورود صدها هزار مهاجر افغان از کشورهای همسایه از جمله پاکستان به کشور به نگرانی‌های سازمان‌های بین‌المللی در بارۀ گسترش بحران بشری افغانستان افزوده است.

XS
SM
MD
LG