لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

مجله امریکایی فوربس در مورد برگشت مهاجران افغان از پاکستان تبصره کرده است


برگشت مهاجران افغان از پاکستان
برگشت مهاجران افغان از پاکستان

مجلۀ امریکایی فوربس در بارۀ اخراج مهاجران افغان از پاکستان یک مطلبی نشر کرده است.

در این مطلب می‌خوانیم که اسلام آباد در اکتوبر گذشته به صد‌ها هزار مهاجر و خارجی‌های بدون اسناد یک ماه مهلت داد که این کشور را ترک گویند ورنه بازداشت و اخراج خواهند شد.

در ادامه می‌خوانیم که این تصمیم پاکستان تنها شامل ۱.۷ میلیون مهاجر افغان نمی‌شود بلکه اتباع جوامع زجر دیده دیگر چون اویغورهای چین و روهینگه‌های میانمار را نیز در بر می‌گیرد.

مجله می‌نویسد در حالیکه بیش از چهار میلیون مهاجر افغان از سال‌های ۱۹۸۰ اکثریت در پاکستان زندگی می‌کردند بعد از برگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱، ششصد- تا هشتصد هزار نفر دیگر از افغان‌ها به پاکستان رفته اند.

فوربس می افزاید هزاران مهاجر افغان که از این تصمیم پاکستان متاثر شده اند از چندین دهه به اینسو در این کشور زندگی کرده اند، پاکستان را خانه خود می‌پندارند و اخراج آنها در واقعیت به معنای آواره ساختن آنها است که با خطر از دست دادن همه لوازم زندگی خود روبرو می‌شوند.

برعلاوۀ این، بنوشته مجله افغانانی هم در میان این مهاجران هستند که بخصوص بعد از برگشت طالبان به قدرت در کشور خود احساس خطر می‌کنند.

فوربس می‌نویسد با اینکه از سقوط کابل به دست طالبان دو سال می‌گذرد ولی باز هم به مهاجران افغان در کشورهای همسایه که منتظر اسکان مجدد در کشورهای سوم اند چندان توجه صورت نگرفته است.

اما روزنامه قطری گلف نیوز در شمارۀ اخیر خود در بارۀ نشستی که روز شنبه در این کشور زیر عنوان: "سمپوزیوم افغانستان: مقابله با بن بست" برگزار شد یک مطلب نشر کرده است.

این نشست از سوی پوهنتون جورج تاون قطر برگزار شد و شماری از مقامات، کارشناسان، تحقیق کنندگان و استادان از کشورهای مختلف به شمول افغانستان در آن سهم گرفتند.

روزنامه می‌نویسد که در این نشست نقش تعلیم و مشارکت بخاطر حل چالش‌های اجتماعی و بشری در افغانستان برجسته ساخته شد.

گلف نیوز با توضیح بیشتر می‌نویسد که در این نشست بر ضرورت تلاش‌های همه‌جانبه برای اینکه آموزش واقعاً وسیله‌ای برای صلح، رفاه و عدالت اجتماعی باشد، تأکید صورت گرفت.

روزنامه می‌نویسد که داکتر صفوان مصری رئیس پوهنتون جورج تاون قطر در سخنرانی خود در افتتاح این نشست گفت که مردم افغانستان با یک بحران بشری و اقتصادی روبرو هستند که نسبت به هر زمان دیگر عاجلتر است.

وی گفته در حالیکه حمایت بین‌المللی از کمک‌های بشردوستانه ضروری است اما این حمایت به تنهایی نمی‌تواند که جوابگوی علت‌های اصلی وخامت اوضاع شود که عبارت از اختلافات سیاسی، درگیری‌های جاری، و مداخله عوامل و بازیگران خارجی است.

وی خاطر نشان ساخت که جامعه جهانی بنابر تقاضای اخلاقی و عملگرایانه باید مسئولیت بهبود اوضاع افغانستان را بدوش گیرد.

قابل تذکر است که قطر بیش از یک دهه میزبان دفتر سیاسی طالبان است و نقش مهم در توافقنامه دوحه داشت که در فبروری سال ۲۰۲۰ میان امریکا و طالبان امضا شد.

XS
SM
MD
LG