لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۹ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

حکومت طالبان: ظرف ۶ ماه بیش از ۲۲۰۰ پروندۀ جرایم جنایی در کابل ثبت شده است


آرشیف - بازداشت شماری از افراد در کابل
آرشیف - بازداشت شماری از افراد در کابل

خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در کابل روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل در بارۀ آنچه که او دست‌آوردهای ۶ ماه اخیر این فرماندهی عنوان کرد، جزئیات داد.

او گفت که در این مدت ۲ هزار و ۲۱۰ پروندۀ جرایم جنایی در کابل ثبت شده است.

هر چند حکومت طالبان متهم به نداشتن نظام عدلی و قضایی منظم است، خالد زدران می‌گوید که آنان ۲ هزار و ۱۳۶ تن را در پیوند به این جرایم بازداشت کردند.

اتهام این افراد به گفتۀ سخنگوی فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان جرم‌های از جمله قتل، دزدی، قاچاق اسلحه و استعمال شراب بوده است:
"دست‌آوردهای ریاست جرایم جنایی این ریاست در ۶ ماه گذشته در رابطه با جرایم مختلف ۲ هزار و ۲۱۰ قضیه داشته است و به ارتباط آن‌ها ۲ هزار و ۱۳۶ تن را بازداشت کرده، افراد بازداشت شده به اتهام قتل، دزدی موتر، موتر سایکل و اجناس، دزدی مسلحانه، استعمال شراب، فریبکاری، قاچاق اسلحه، کیسه بری و شماری جرایم دیگر جادرجا بازداشت شدند".

خالد زدران این را هم افزوده که آنان از نزد افراد بازداشت شده ۹۴ عراده موتر،۶ عراده موترسایکل، ۵ عراده ریگشا، ۶۶ میل تفنگچه، ۱۷ میل کلاشنکوف، ۲ میلیون و ۶۴۴ هزار افغانی، ۷ هزار و ۸۰۰ دالر، به ارزش ۱.۶ میلیون افغانی و ۸۰۰ هزار دالر طلا، حدود ۱۲۰ سیت مبایل مختلف النوع، همچنان مبایل‌های به ارزش ۳۵۰ هزار دالر به دست آمده و به مالکان‌شان برگشتانده شده است.

خالد زدران همچنان از راه اندازی ۵۴۵ عملیات در بخش مبارزه با مواد مخدر در کابل نیز خبر داد.

بازداشت شماری از افراد در کابل - عکس از آرشیف
بازداشت شماری از افراد در کابل - عکس از آرشیف

او گفته که در نتیجۀ این عملیات‌ها ۴ هزار و ۶۲۸ کیلوگرام هیروئین، ۱۰۲ کیلوگرام شیشه و مقداری دیگر از انواع مواد مخدر و تابلیت‌های نشه‌آور کشف و ضبط کردند و ۶۱۹ تن را در پیوند به این قاچاق و فروش این موادها بازداشت کردند.

این در حالی است که شماری از شهریان کابل از نبود امنیت در کابل شکایت دارند.

آنان تأکید دارند که افزایش سطح جرایم در کابل سبب نگرانی آنان شده است.

رویا، یک تن از باشندگان کابل چشم‌دید خود از وضعیت ناحیۀ ۶ پایتخت را چنین روایت می‌کند:
"دو هفته پیش شهرک حاجی نبی، منطقۀ جبارخان مربوط ناحیه ۶ می‌شود، در یک خانه سرچاشت ساعت‌های ۱۲ آمدند همه اعضای خانواده را بسته کردند و همه چیزش را بردند و تا فعلاً هنوز دو هفته تیر شده مردم منطقه در شوک اند و همچنان از لحاظ امنیتی بگویی وقتی به شهرک حاجی نبی بروی بعد از ساعت ۹ شب دیگه گشت و گذار ممنوع است، چون بعد از ساعت ۹ شب اگر بگردی حتماً یا مبایل یا کیفی چیزی که باشد می‌گیرند."

ناجیه، دیگر باشندۀ پایتخت هم در مورد امنیت کابل به رادیو آزادی گفت:
"فعلاً که امنیت روزبه‌روز کمتر (خرابتر) شده می‌رود، در پایتخت هم مردم با مشکلات امنیتی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند".

پیش از این هم وزارت داخلۀ حکومت طالبان گفته بود که در ۶ ماه نخست سال روان خورشیدی کابل بیشترین رویدادهای جنایی را داشته است.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان در اوایل ماه عقرب سال ۱۴۰۲ در کنفرانس خبری ۸ هزار جرم جنایی در شش ماه نخست سال روان خورشیدی در سراسر افغانستان ثبت شده است.

او این را هم گفته بود که به اتهام این جرایم ۱۱ هزار و ۶۳۱ تن بازداشت شده اند.

XS
SM
MD
LG