لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

معتادان مواد مخدر به قربانیان اصلی قاچاق انسان در افغانستان مبدل شده اند


تصویر آرشیف: تعدادی از معتادان مواد مخدر در کابل
تصویر آرشیف: تعدادی از معتادان مواد مخدر در کابل

سازمان ملل متحد با انتشار یک گزارش میگوید که معتادان مواد مخدر در افغانستان به قربانیان اصلی قاچاق انسان مبدل شده و مورد سوء استفاده قرار میگیرند.

در این گزارش سازمان ملل متحد آمده که حدود چهار میلیون تن که ده در صد نفوس افغانستان را تشکیل میدهد، عملاً از مواد مخدر استفاده میکنند.

سازمان ملل متحد میگوید که معتادان مواد مخدر در افغانستان برای دسترسی به مواد مخدر و رفع عادت شان با مشکلات جدی مالی روبرو اند، از همین رو آنان در معرض شدید قاچاق توسط قاچاقبران انسان قرار دارند.

در این گزارش به نقل از انوبه سود، رییس دفتر اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد در افغانستان گفته شده: "رابطه واضح بین استفاده از مواد مخدر و قاچاق انسان موجود است. اعتیاد به مواد مخدر زمینه ساز بهره برداری از انسان است و زمینه را برای قاچاق انسان فراهم میسازد."

تعدادی از افراد معتاد
تعدادی از افراد معتاد

اکثریت کسانی که به مراکز ترک اعتیاد مراجعه میکنند، در هنگام اعتیاد و استفاده از مواد مخدر از سوء استفاده در جامعه شکایت دارند و این سوء استفاده از آنان سبب شده که توان فزیکی و جایگاه اجتماعی آنان سخت صدمه ببیند.

غلام حیدر، مسوول صحی در یکی از کلینیک های جنوب افغانستان به گزارشگر سازمان ملل متحد گفته که: "قاچاقبران انسان از ضعفهای معتادان سوء استفاده میکنند، زیرا آنان میدانند که معتادان برای رفع خُمار اعتیاد شان به پول نیاز دارند، از همین رو برای آنان وعده دروغین کار را میدهند

و یا هم بعد از قاچاق شان برای کشیدن کار بیشتر، آنان را به مواد مخدر معتاد میسازند."

اکثریت معتادانی که در برنامه کاروان زهر رادیو آزادی با آنان صحبت شده، گفته اند که هنگام مهاجرتهای اقتصادی به کشورهای همسایه معتاد شده اند و بیشتر آنان توسط صاحبان کار شان به مواد مخدر سوق داده شده اند.

خوانی، یک تن از این معتادان است که هنگام کار در ایران به مواد مخدر معتاد شده است، وی در رابطه به علت اعتیادش به مواد مخدر به رادیو آزادی گفت:

" از صبح هشت بجه که از خواب بر میخواستیم تا دوازده شب کار میکردیم و خسته میشدیم، صاحب کار ما در چای ما تریاک مخلوط میکرد و ما نمیدانستیم، بالاخر با گذشت زمان کسل و خسته میشدیم. صاحب کار برای ما گفت که دوایی شما پیش من است، من گفتم چی است؟ تریاک را برای من داد و برای کار خود ما را معتاد ساخت."

در حال حاضر ولایتهای غربی افغانستان بیشترین معتاد را در خود جا داده و اکثریت آنان کسانی اند که در ایران به مواد مخدر معتاد شده و به افغانستان برگشت داده شده اند.

هرچند اکثریت این معتادان از ولایتهای دیگر افغانستان اند، اما به دلیل دسترسی آسان به مواد مخدر در ولایتهای نیمروز، هرات و فراه به سر می برند و حاضر نیستند به ولایتهای خود شان برگردند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG