لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

برخی مشتریان بانک های خصوصی: دستور دافغانستان بانک در بانک های خصوصی عملی نمی‌شود


آرشیف - مشتریان عزیزی بانک انتظار اند تا نوبت شان برسد و از حساب خود پول برداشت کنند.
آرشیف - مشتریان عزیزی بانک انتظار اند تا نوبت شان برسد و از حساب خود پول برداشت کنند.

شماری از مشتریان بانک‌ها در افغانستان می‌گویند، هرچند که بانک مرکزی افغانستان در کنترل حکومت طالبان مقدار برداشت پول از بانک‌ها را افزایش داده، اما با آن هم آنان در برداشت پول از حساب‌های بانکی‌شان با مشکلات مواجه هستند.

وحید، یک تن از باشندگان کابل به رادیو آزادی می‌گوید که برخی از بانک‌های خصوصی هنوز میزان برداشت پول را افزایش نداده اند:
" چندین بار ما به عزیز بانک مراجعه کردیم، گفتیم که بانک‌های دیگر هفته ۶۰۰ و ماهوار ۲۰۰۰ دالر حق برداشت پول را می‌دهند. اما آنها قبول نکردند و می‌گویند که پول کافی ندارند. قانون بانک مرکزی و فعالیت این افراد متفاوت است."

تلاش‌های ما برای صحبت مسئولان عزیزی بانک و دیگر بانک‌های خصوصی ناموفق بود، اما میرویس عزیزی، مالک عزیزی بانک و بانک اسلامی به تاریخ ۱۱ جولای در گفت‌وگو با بی‌بی سی فارسی گفته بود که تا چهار ماه دیگر هیچ محدودیتی در برداشتن پول از این دو بانک وجود نخواهد داشت.

معراج یک تن از باشندگان بلخ در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که بانک‌های خصوصی حتی در انتقال به حساب‌شان کمیشن می‌گیرند و باید برای برداشت پول‌شان مدتی را منتظر بمانند:
"اگر از حساب خودمان بخواهیم پول دریافت کنیم. باید منتظر باشیم تا به گونۀ هفته‌وار کم کم برایمان پول بدهند، یکبارگی نمی‌توانیم پول بگیریم."

در همین حال محمد علی، باشندۀ هرات می‌گوید، در حال حاضر هرچند ماشین‌های خودپرداز فعال شده اند، اما با آن هم نمی‌توانند که مقدار پول مورد نیاز خود را برداشت کنند:
"مشکلی که قبلاً در "ای تی ام"ها بود که ما نمی‌توانستیم پول برداشت کنیم. اکنون این ماشین‌ها فعال شده است و مشکلی که به میان آمده است این است که نمی‌توانیم از ۱۰ هزار بیشتر پول برداشت کنیم. ولی در بانک تا حدود ۵۰ هزار و یک لک می‌توانیم برداشت کنیم."

مشتریان یکی از بانک های خصوصی در کابل در بیرون از این بانک صف بسته اند تا از حساب های خود پول برداشت کنند - عکس از آرشیف
مشتریان یکی از بانک های خصوصی در کابل در بیرون از این بانک صف بسته اند تا از حساب های خود پول برداشت کنند - عکس از آرشیف

برخی از مخاطبان رادیو آزادی هم به پرسشی در این باره در صفحۀ فیسبوک رادیو آزادی نوشته اند که محدودیت برداشت پول از حساب‌ بانکی‌شان برداشته نشده است.

بر اساس آخرین اطلاعیۀ بانک مرکزی افغانستان در کنترل حکومت طالبان که در حمل سال جاری نشر شده، هر دارندۀ حساب انفرادی بانک‌ها می‌تواند هفتۀ ۶۰۰ دالر امریکایی و یا ۵۰ هزار افغانی و ماهانه ۲ هزار دالر و یا ۲۰۰ هزار افغانی از حساب خود بردارد.

در اعلامیۀ این بانک همچنان آمده که میزان برداشت از حساب‌های شرکت ۴۰ هزار دالر امریکایی در ماه تعیین شده است.

محدودیت بر برداشتن پول از حساب‌های بانکی پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ به میان آمد که در نخست این محدودیت‌ها خیلی شدید بود و با گذشت بیش از دو سال، ظاهراً این محدودیت‌ها به گونۀ کامل برداشته نشده و مشتریان بانک‌ها در افغانستان از مشکلات‌شان در این روند شکایت دارند.

XS
SM
MD
LG