لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

برخی پناهجویان افغان: بازداشت مهاجران فاقد اسناد در شهر پشاور هم شدت یافته است


شماری از پناهجویان افغان که از سوی پولیس در شهر کراچی بازداشت شده اند. عکس از آرشیف
شماری از پناهجویان افغان که از سوی پولیس در شهر کراچی بازداشت شده اند. عکس از آرشیف

شماری از مهاجران افغان مقیم شهر پشاور ایالت خیبرپختونخوا می‌گویند که در این شهر نیز روند دستگیری مهاجران افغان آغاز شده و مدعی اند که در کنار پولیس، افرادی با لباس شخصی نیز به خانه‌های آنان آمده و از آنها اسناد می‌خواهند.

این مهاجران افغان می‌گویند که این موضوع آنها را نگران کرده و اکنون مدت زیادی است که تمام روز در خانه‌های خود می‌مانند.

یک مهاجر افغان که برای طی مراحل پروندۀ مهاجرت خود به پاکستان رفته و نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:
"بسیار وقت به خانه می‌مانم و از ترس پولیس بیرون نمی‌روم. این فقط من نیستم که می‌ترسم، بلکه همه افغان‌هایی که اینجا در پشاور زندگی می‌کنند، همین ترس را دارند. چند تن که اینجا آشنای ماست، افرادی با لباس شخصی به خانه‌هایشان آمده اند و از آنها مدارک خواسته اند، به دلیل چنین اتفاقات افغان‌ها نگران هستند چرا که اکنون نه تنها پولیس به خانه‌های شان می‌آید، بلکه افراد با لباس شخصی هم به خانه‌هایشان می‌آیند و از آنها پرس و پال می‌کنند."

جلیل جلالی، یکی دیگر از مهاجرین افغان در شهر پشاور نیز نگران است و ادعا می‌کند که پولیس پاکستان به بهانه‌های مختلف افغان‌ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد:
"نه تنها من، بلکه مهاجران دیگر که اینجا هستند، حتی اگر اسناد قانونی داشته باشند، احساس ترس می‌کنند. پولیس در بیشتر جاها آزار و اذیت می‌کند، این کار را برای پول انجام می‌دهد و به افغان‌ها هم فشار می‌آورد."

یکی دیگر از مهاجرین افغان که اخیراً از پاکستان به افغانستان فرستاده شده، می‌گوید که در آن کشور مشغول کار فروش میوه بود، اما پس از بازداشت، همه دار و ندارش در آنجا باقی مانده است.

وی که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:
"امروز سومین روزی است که اینجا هستم. آنجا میوه فروشی می‌کردم، اما همه چیز را رها کردیم. بسیاری افراد دیگر نیز شغل خود را از دست دادند."

پیش از این گزارش‌هایی زیادی مبنی بر دستگیری و اخراج مهاجرین افغان از پاکستان به ویژه در اسلام‌آباد پایتخت و شهر کراچی منتشر شده بود.

همزمان رسانه‌های پاکستانی نیز گزارش دادند که عملیات بازداشت مهاجرین فاقد اسناد در شهر پشاور سرعت گرفته است.

روزنامۀ پاکستانی اکسپرس تریبیون از قول یک مقام پاکستانی که نامش فاش نشده است، مدعی شده که آنها همچنین کمپی را به نام جمعه خان برای مهاجرین بدون اسناد در منطقۀ ناصر باغ پشاور ساخته اند.

جریان برگشت مهاجران افغان از پاکستان
جریان برگشت مهاجران افغان از پاکستان

این مقام پاکستانی گفته است که صدها مهاجر افغان بدون اسناد قانونی پس از دستگیری در پشاور به این کمپ منتقل شده اند و این عملیات ادامه خواهد داشت.

علاوه بر این سازمان جهانی صحت می‌گوید که ۲۴ درصد مهاجران افغان را که از پاکستان بازگشته اند کودکان زیر پنج سال و ۴۸ درصدشان را زنان تشکیل می‌دهند.

این سازمان اواخر روز یک‌شنبه در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود نوشت که بسیاری از مهاجرین اخیراً بازگشته در ولایات ننگرهار، کندهار، لغمان، کنر و کندز جابجا شدند.

بر اساس گزارش دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد یا اوچا، از آغاز روند اخراج پناهجویان افغان بدون اسناد توسط پاکستان، ۳۲۷ هزار و ۴۰۰ افغان از طریق مسیرهای تورخم و سپین بولدک به افغانستان بازگشته اند.

هرچند بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی از پاکستان خواسته‌اند تا اخراج مهاجرین افغان را متوقف کند، صدراعظم حکومت موقت پاکستان بار دیگر در گفت‌وگو با تلویزیون جیو نیوز پاکستان از تصمیم حکومت خود دفاع کرد.

XS
SM
MD
LG