لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

یونیسف: آتش‌بس چهار روزه برای حفظ جان کودکان در غزه بسنده نیست


کودکان در غزه در صف ایستاده اند تا غذا به دست بیاورند.
کودکان در غزه در صف ایستاده اند تا غذا به دست بیاورند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف نوار غزه را خطرناک‌ترین مکان در جهان برای کودکان توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، کترین روسیل، مدیر اجرایی یونیسف به روز چهارشنبه به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که معامله آتش بس چهار روزه، برای حفظ جان کودکان در غزه بسنده نیست.

خانم روسیل گفته است که بر اساس گزارش‌ها بیش از پنج هزار و سه صد کودک در غزه کشته شده اند که چهل درصد قربانیان را تشکیل می دهند.

او افزود که این کودکان پس از حمله گروه جنگجوی حماس که از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی قلمداد شده، جان باخته اند.

این گروه تندرو در هفتم ماه آکتوبر بر بخش‌های اسرائیل در نزدیکی غزه حمله کرد، حدود هزار و دوصد تن را کشت و بیش از دوصد و چهل تن را گروگان گرفت.

خانم روسیل که از سفر به جنوب غزه بازگشته است، با اشاره به جان باختن هزاران کودک در غزه گفته است که این رویداد بی‌سابقه است.

او از معامله آتش بس چهار روزه که به روز چهارشنبه میان اسرائیل و گروه افراطی حماس حاصل شد، استقبال کرد.

بر اساس این معامله، شماری از گروگان‌ها آزاد خواهند شد و در درگیری بین دو طرف و بمباران غزه نیز وقفه می آید.

اما مدیر اجرایی یونیسف افزوده است که این وقفه بسنده نیست و او خواهان آتش بس فوری بشردوستانه شده است تا به گفته‌اش «کشتار» خاتمه یابد.

یک تانک اسرائیل در نوار غزه
یک تانک اسرائیل در نوار غزه

در نشست دیگر در شهر قاهره، پایتخت مصر به روز چهارشنبه، وضعیت غزه مورد بحث قرار گرفت.

داکتر احمد المندهاری، رئیس بخش شرق مدیترانه در سازمان جهانی صحت گفت که این سازمان ۱۷۸ حمله بر تاسیسات صحی در غزه را مستندسازی کرده است. به گفته او، در این حملات بیش از ۵۵۰ تن بشمول ۲۲ کارمند صحی جان باخته اند.

او در بخش دیگری از سخنانش چنین گفت:
"امروز در غزه، مردم از دسترسی به غذا، آب پاک، مراقبت‌های صحی، سرپناه و حفاظت محروم استند. تخمین زده می شود که سه چهارم باشندگان پس از تلاش‌های مکرر برای فرار از خشونت، در داخل بیجا
شده اند."

در این میان توافق آتش بس موقت یک مقدار خوشبینی هایی را به میان آورده است. به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، شبکه تلویزیونی دولتی مصر موسوم به قاهره گزارش داده است که آتش بس حوالی ساعت ۱۰ روز پنجشنبه نافذ خواهد شد.

توافق آتش بس میان اسرائیل و گروه جنگجوی حماس با پادرمیانی قاهره، قطر و ایالات متحده حاصل شد.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، بر اساس این توافق، ۵۰ گروگان در چند مرحله در بدل رهایی آنچه که حماس ۱۵۰ زندانی فلسطینی خوانده، آزاد خواهند شد. هر دو طرف نخست زنان و کودکان را رها می کنند.

گروه جنگجوی حماس گفته است که صدها لاری حامل کمک‌های بشردوستانه بشمول تیل نیز اجازه ورود به غزه خواهند یافت.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از این معامله استقبال کرده و گفته است که بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل متعهد به حمایت از تمدید وقفه در جنگ است. چندین کشور بشمول بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه نیز از موافقتنامۀ دو طرف استقبال کرده اند.

XS
SM
MD
LG