لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

افغان‌های که منتظر رفتن به امریکا اند از آزار و اذیت پولیس پاکستان شکایت دارند


آرشیف - اعتراض شماری از افغان های پناهجو در پاکستان بخاطر عدم طی مراحل پرونده های پناهندگی شان از سوی امریکا
آرشیف - اعتراض شماری از افغان های پناهجو در پاکستان بخاطر عدم طی مراحل پرونده های پناهندگی شان از سوی امریکا

هرچند مقامات امریکا و پاکستان اطمینان داده اند که حدود ۲۵ هزار مهاجر افغان که منتظر سفر به ایالات متحده استند، از اسلام آباد و سایر شهر‌های پاکستان اخراج نخواهند شد و مصون استند، این افراد از آزار و اذیت‌شان به دست پولیس شکایت می‌کنند.

حشمت الله وجدانی، سخنگوی فدراسیون خبرنگاران افغانستان در اسلام آباد می‌گوید که پولیس پاکستان دوستان‌شان را حتی عقب میله زندان می اندازد.

وجدانی شب گذشته به رادیو آزادی گفت، پس از اعلام تصمیم اخراج مهاجران بی‌سند از سوی حکومت موقت پاکستان، سفارت امریکا در اسلام آباد به متقاضیان ویزای مهاجرت به امریکا نامه‌های ویژه شناسایی داده است.

اما به گفته اش، پولیس هنوز هم بی‌توجهی می کند.

او افزود:
"در آن نامه به گونه مشخص و واضح از حکومت پاکستان خواسته شده است که افرادی که بخاطر طی مراحل پرونده‌های مهاجرتی‌شان بخصوص (برنامه‌های اولویت یک و دو یا پی-۱ و پی-۲ پذیرش پناهندگان ایالات متحده) در حال انتظار استند، باید مستثنی قرار بگیرند و نباید به افغانستان اخراج شوند. مشکل و نگرانی دارندگان کیس‌های پی۱ و پی۲ اینست که چون در اکثر بخش‌ها از سوی پولیس بازداشت شده اند، پولیس برایشان گفته است که این نامه‌ها به ما اعتبار ندارد و قابل قبول نیست، بنابرین اگر این پرونده‌های مهاجرتی طولانی تر می‌شود، ممکن یک تعداد زیادی از این افراد اخراج شوند و در افغانستان زندگی‌شان با خطر جدی رو به رو خواهد شد."

حکمت آرین مهاجر دیگر افغان است که به گفته‌اش پرونده مهاجرتش به ایالات متحده در پاکستان در حال طی مراحل شدن بود که به افغانستان اخراج شد.

او بنابر حساسیت موضوع نخواست بیشتر در این مورد با رادیو آزادی حرف بزند.

چند روز پیش رسانه‌های کانادا به نقل از مقامات این کشور گزارش دادند که شش خانواده افغان که پرونده مهاجرت به کانادا داشتند، از پاکستان به افغانستان بازگشت داده شدند.

این شکایات در حالی مطرح می شود که متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا به روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در پیوند به امنیت افغان‌های آسیب پذیر و در معرض خطر مقیم پاکستان که منتظر منتقل شدن به ایالات متحده استند، در تماس نزدیک با مقامات پاکستان است.

پیش از این، مقامات پاکستان نیز اطمینان داده اند که حدود ۲۵ هزار افغانِ منتظر مهاجرت به امریکا، از پاکستان به افغانستان اخراج نمی شوند.

بابر بلوچ، سخنگوی منطقه‌ای کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، "یو ان اچ سی آر" می‌گوید که تصمیم اخراج پناهجویان بی‌سند از پاکستان بر مهاجران با سند نیز تاثیر گذار خواهد بود.

او به روز چهارشنبه اول ماه قوس در گفت و گو با خبرگزاری رویترز بر توقف اخراج این مهاجران تاکید کرد و افزود:
"کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان از حکومت پاکستان می‌خواهد که در جریان فصل زمستان شدید، اخراج دسته جمعی پناهجویان به افغانستان را متوقف کند، زیرا هوای سرد در افغانستان واقعاً مرگبار است و جان مردم را می گیرد. از زمان اعلام دستور اخراج، ما شاهد استیم که نزدیک به چهارصد هزار افغان به افغانستان بازگشتند، بسیاری از این افراد با ترس و عجله ترک کرده اند، و بسیاری از آن‌ها نمی دانند که به کجا در داخل افغانستان بروند، زیرا مدت زیادی است که در آن جا زندگی نکرده اند."

حکومت موقت پاکستان از اول نوامبر روند اخراج بیش از یک میلیون و هفتصد هزار افغانِ به گفته‌اش بی‌سند را در چند مرحله آغاز کرد.

سازمان ملل متحد و اداره‌های مدافع حقوق بشر خواهان توقف این روند شده اند، اما مقامات پاکستان موقف‌شان را تغییر نداده اند.

XS
SM
MD
LG