لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

برخی سلمانی‌ها: وضع محدودیت‌های طالبان کاروبار ما را کم رنگ ساخته است


آرشیف - یک سلمانی در ولایت فراه
آرشیف - یک سلمانی در ولایت فراه

"قبلاً هفتۀ سه بار مردان ریش خود را اصلاح می‌کردند، اما اکنون ماه یک بار هم نمی‌آیند و اصلاً کار و بار نیست."

نقیب‌الله که یک دکان سلمانی در ولایت ننگرهار دارد، می‌گوید که از زمانی که طالبان اصلاح مو و ریش مردان را ممنوع کرده اند، بازار کار او چنان کم رنگ شده که حتی نمی‌تواند کرایۀ دکان را بپردازد:
"شاه یا داماد در گذشته با ۱۰ الی ۱۵ نفر دیگر برای پیرایش و اصلاح سر و صورت‌شان می‌آمدند، اما اکنون او با ریکشا و یا پیاده روان است. این وضعیت پس از اعلامیۀ امر به معروف پیش آمده است من قبلاً روز ۵ الی ۶ هزار کار می‌کردم، اما اکنون ۷۰۰ یا ۸۰۰ افغانی هم نمی‌شود."

مالک یک سلمانی دیگر در کابل که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت که برای سلمانی‌اش تجهیزات پیشرفته‌ای خریداری کرده، اما محدودیت‌های حکومت طالبان کار او را از رونق انداخته است.

او می‌گوید که افراد امر به معروف و نهی از منکر طالبان به او اخطار دادند که روی صورت جوانان خط نکشند و موهایشان را به سبک غربی نسازند:
"آئینه، حمام، چوکی ماساژ، دستگاه‌های مختلف، قیچی، شانه، همه این چیزها را به قیمت بالا خریدم. دو صد، دو پنجاه هزار افغانی در این دکان سرمایه‌گذاری کردیم. کاروبار آنقدر ضعیف شده است که ما حتی نمی‌توانیم برای شاگردان ما پولی برابر کنیم. همینکه سرمایۀ من اینجا بند است، سراسر تاوان است."

آرشیف - یک سلمانی در ولایت هرات
آرشیف - یک سلمانی در ولایت هرات

بعضی از مردان هم می‌گویند، اصلاح مو و ریش که مسئلۀ شخصی و انتخاب خودشان است، اما این اختیار از آنان گرفته شده است و هرچند این مسئله را قبول ندارند، ناچار اند که از نظام حاکم پیروی کنند:
"من هفته‌ای دو یا سه بار برای اصلاح مو و ریشم به سلمانی می‌رفتم، اما اکنون نمی‌توانم این کار را انجام دهم، زیرا کارمند دولت هستم، اجازه نمی‌دهند موهایم را اصلاح کنم. همراه دوستم به سلمانی رفتم. تا ریش‌اش را اصلاح کند، اما نیروهای امر به معروف آمدند و حرف‌های زشت گفتند، سلمان را لت وکوب کردند و دکانش را مهر و لاک کردند."

از سوی هم افزایش سطح بیکاری نیز سبب شده که اخیراً جوانان پولی برای اصلاح موهای خود ندارند.

یک تن از باشندگان ولایت خوست که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:
"در گذشته که کار داشتم به شوق برای اصلاح مو و ریش خود می‌رفتم، اما اکنون بیکاری است، پول سلمانی را ندارم بسیار کم می‌روم. "

این ادعاها را که افراد امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در کوتاه کردن موها و ریش‌ مردان مداخله می‌کنند، با عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در میان گذاشتیم، اما او تا زمان نشر گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداند.

لازم به ذکر است که از سوم ماه اسد سال جاری سالن‌های زیبایی و آرایشگاه زنانه نیز در تمامی ولایات افغانستان تعطیل شده اند.

XS
SM
MD
LG