لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

ادامه آتش بس میان اسرائیل و گروه حماس؛ مصر: نشانه هایی مبنی بر تمدید آتش بس وجود دارد


نیروهای اسرائیلی در گوشه یی از شهر غزه
نیروهای اسرائیلی در گوشه یی از شهر غزه

در حالیکه آتش بس چهار روزه در نوار غزه وارد سومین روز شد، مصر اعلام کرده که اشاره های مثبتی را از همه جوانب در مورد احتمال تمدید آتش بس برای یک یا دو روز دیگر، دریافت کرده است.

دیعا رشوان(Diaa Rashwan) رئیس ادارۀ استخبارات مصر روزشنبه(۲۵ نوامبر) در اعلامیه ای گفته که قاهره در حال مذاکرات گسترده با همه طرفها برای دستیابی به توافق در مورد تمدید این آتش بس چهار روزه است.

براساس اعلامیه رئیس ادارۀ استخبارات مصر، تمدید آتش بس در نوار غزه به معنی آزادی تعداد بیشتری از گروگان ها اسرائیلی و اسرای فلسطینی است.

در این حال خبرگزاری دی. پی ای. جرمنی می گوید که در چارچوب توافقنامه آتش بس در نوار غزه، آزادی گروگان ها و اسرا از زندان های اسرائیل، روز شنبه یک هیئت قطر وارد اسرائیل شد.

باشنده گان شهر غزه در جریان آتش بس
باشنده گان شهر غزه در جریان آتش بس

این هیئت بخشی از تیم عملیاتی قطر برای نظارت از منازعۀ جاری در نوار غزه است.

خبرگزاری دی. پی ای، از قول یک دیپلومات که از افشای نامش خودداری کرده می گوید که این تیم باید اطمینان حاصل کند که توافق آتش بس در نوار غزه به آرامی ادامه می یابد. این تیم همچنین وظیفه دارد تا جزئیات بیشتر توافق آتش بس فعلی را مورد بحث قرار داده و در مورد گام های بعدی در عملی ساختن توافق بین اسرائیل، گروه های شبه نظامی فلسطینی و میانجی ها در دوحه، گفتگو کند.

قطر و مصر هر دو از میانجی های مهم در جنگ غزه بین نیروهای اسرائیل و گروه تندرو حماس که توسط ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته شده، محسوب می شوند.

براساس خبرگزاری دی. پی ای. جرمنی اگرچه قطر این کشور خلیج فارس روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل ندارد، اما ارتباطات نزدیک و گسترده با گروه تندرو حماس دارد.

در حالیکه تلاش های مصر و قطر برای تمدید و نظارت از آتش بس جاری در نوار غزه ادامه دارد، یک مقام دفاعی ایالات متحدۀ امریکا که از افشای نامش خودداری کرده، روزشنبه(۲۵ نوامبر) به خبرگزاری رویترز گفته که یک کشتی کانتینری تحت کنترل یک شرکت اسرائیلی مورد اصابت یک طیارۀ بی پیلوت مشکوک ایرانی در اقیانوس هند قرار گرفت، اما صدمه ای جدی به کشتی وارد نشده است.

صلیب سرخ بین المللی روز گذشته تعدادی از گروگان های را که گروه حماس ازاد کرد٬ به محل مصئون انتقال داد
صلیب سرخ بین المللی روز گذشته تعدادی از گروگان های را که گروه حماس ازاد کرد٬ به محل مصئون انتقال داد

در نتیجۀ حملۀ هفتم اکتبر گروه تندرو حماس بر اسرائیل، حدود یک هزار و دوصد تن کشته و بیش از ۲۴۰ تن به گروگان گرفته شدند، پس از آن اسرائیل حملاتش را بر گروه تندرو حماس در نوار غزه آغاز کرد.

به گفتۀ وزارت صحت غزه که تحت کنترل گروه تندرو حماس قرار دارد، در نتیجه حملات اسرائیل، تا اکنون بیش از سیزده هزار و سه صد تن کشته شده اند. اما برخی خبرگزاری ها تعداد کشته شدگان را بیش از ۱۴ هزار تن ذکر کرده اند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG