لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

یازدهمین دور "دیالوگ امنیتی هرات" در تاجیکستان برگزار می‌شود


برگزار کنندگان یازدهمین نشست "دیالوگ امنیتی هرات" می‌گویند که آنها در مورد تهدید‌ها و تراژدی امنیتی فعلی در افغانستان، تبعیض جنسیتی و مبارزه با آن، کمک‌های بشردوستانه و تاثیرات آن، نقش همسایگان و تمدن اسلامی و فرهنگی، بحث می‌کنند.

داوود مرادیان که یکی از بنیانگذاران گفتگوی امنیتی هرات و رئیس انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان است، به بخش تاجیکستان رادیو آزادی گفت که حدود ۱۵۰ نفر از جمله شخصیت‌های افغان در این اجلاس، دعوت شده اند.

مرادیان از این شخصیت‌های افغان نام نبرد، اما گفته می‌شود که شماری از شخصیت‌های ضد طالبان از جمله احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی، اسماعیل خان رهبر جهادی و برخی دیگر در این اجلاس حضور دارند.

داوود مرادیان که یکی از بنیانگذاران گفتگوی امنیتی هرات و رئیس انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان -عکس از آرشیف
داوود مرادیان که یکی از بنیانگذاران گفتگوی امنیتی هرات و رئیس انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان -عکس از آرشیف


مرادیان افزود که آنها از طالبان دعوت کرده اند نه به عنوان یک حکومت، بلکه به عنوان یک جریان سیاسی در این نشست شرکت کنند، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده اند.

برگزار کنندگان دیالوگ امنیتی هرات می‌گویند که آنها نماینده هیچ گروه سیاسی نیستند و تنها زمینه را برای بیان دیدگاه‌ها در مورد وضعیت افغانستان، فراهم می‌کنند.

محمد ظاهر اغبر سفیر حکومت مخلوع افغانستان در شهر دوشنبه تاجیکستان است. او یکی از اشتراک کنندگان این نشست است.

یکی از همکاران آقای اغبر به رادیو آزادی تایید کرد که برخی از سیاستمداران امروز دوشنبه برای شرکت در این نشست حضور خواهند یافت.

اغبر خود یکی از چهره‌های ضد طالبان است و هر از گاهی از حاکمیت طالبان به شدت انتقاد کرده.

در بیانیه‌های رسمی یازدهمین نشست دیالوگ امنیتی هرات آمده که انتظار می‌رود نمایندگان ۲۵ کشور منطقه و جهان مشمول امریکا و کشورهای اروپا و فرستاده‌های چهار نهاد شامل سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در این نشست، شرکت خواهند کرد

دیالوگ امنیتی هرات از سال ۲۰۱۲ آغاز شده و مسائل سیاسی و امنیتی مربوط به افغانستان را عمدتاً با تحلیلگران و سیاستمداران برجسته مورد بحث قرار داده پیشنهاداتی را ارائه می‌کند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت، بیشتر اجلاس دیالوگ امنیتی هرات به صورت مجازی "آنلاین" و یا در کشورهای خارجی، برگزار شده است.

XS
SM
MD
LG