لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

جهان

شهر کریوی ریه اوکراین هدف حملات راکتی روسیه قرار گرفت

حملات راکتی روسیه بر شهر کریفیی ریه در منطقه دونتسک اوکراین
حملات راکتی روسیه بر شهر کریفیی ریه در منطقه دونتسک اوکراین

مقامات اوکراین می‌گویند اردوی روسیه شب گذشته بر شهر کریفیی ریه در منطقه دونتسک در شرق اوکراین حمله راکتی انجام داده است.

ایوهین سیتنی چینکو، رئیس ادارۀ نظامی این شهر امروز در صفحه خود در تلگرام گفت که بررسی خسارات وارد شده جریان دارد. وی اما افزود که زیر ساخت های شهر تاکنون به شکل عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

سیرهی لیساک والی منطقه همجوار، دینیپروپیتروفسک، نیز با نشر خبر در تلگرام گفت که توپخانۀ اردوی روسیه بر ولسوالی نیکوپول آتشباری کرده است.

وی اما گفت که تا کنون کدام گزارشی از خسارات دریافت نکرده است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

حزب الله لبنان ده‌ها راکت را به قلمرو اسرائیل شلیک کرد

تصویر آرشیف: جریان شلیک راکت ها از لبنان به قلمرو اسرائیل
تصویر آرشیف: جریان شلیک راکت ها از لبنان به قلمرو اسرائیل

اردوی اسرائیل می گوید که ده ها راکت امروز جمعه از لبنان به قلمرو این کشور شلیک شده است.

پیش از این حزب الله که از سوی ایالات متحده امریکا یک سازمان تروریستی خوانده شده است، گفته بودکه با این راکت ها پایگاه های نظامی اسرائیل را هدف قرار داده است.

یک سخنگوی اردوی اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفت که «حدود ۱۴۰ راکت از لبنان ظرف یک ساعت» شلیک شد.

این راکت پراگنی پس از آن رخ داد که اردوی اسرائیل اعلام کرد ، ده ها راکت انداز را در طول شب هدف گرفت که آماده استفاده علیه اسرائیل بودند.

کمیته حفاظت از خبرنگاران جایزه بین المللی آزادی مطبوعات را به السو کورما شیوا، اهدا می‌کند

 السو کورما شیوا خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی
السو کورما شیوا خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی

خبرنگار رادیو اروپای آزاد-رادیو آزادی السو کورما شیوا یکی از چهار خبرنگار زنی است که توسط کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، CPJ، شایسته دریافت جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۲۴ شناخته شده‌ است.

خانم کورماشیوا که در روسیه زندانی بود، در ماه اگست گذشته در یک معامله تبادله زندانیان بین روسیه و غرب آزاد شد.

جودی گینزبورگ، مدیر اجرایی CPJ، در بیانیه‌ای گفت که برندگان جوایز بین‌المللی آزادی مطبوعات نمونه‌هایی از کار حیاتی هستند که خبرنگاران برای کشف حقیقت در جایی که تلاش برای پنهان کردن آن وجود دارد، انجام می‌دهند

وی افزود که در چنین سالی که برای خبرنگاران و آزادی مطبوعات ویرانگر بود، ایستادن در کنار خبرنگاران باعث افتخار است.

کورماشیوای ۴۷ ساله این جایزه را در ماه نوامبر همراه با سه خبرنگار دیگر به نام های شروق العیله خبرنگار فلسطینی، قویمی دی لئون خبرنگار گواتیمالا و سمیرا سباو خبرنگار نایجریایی دریافت خواهد کرد.

مشاورین سازمان ملل خواهان ایجاد یک نهاد برای تنظیم بهتر تکنالوژی « هوش مصنوعی» شدند

تصویر آٰرشیف
تصویر آٰرشیف

یک گروه عالی مشاورین سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کردند که لازم است یک نهاد اجرایی بین المللی برای هوش مصنوعی یا AI ایجاد شود و از سازمان ملل متحد خواست تا برای تنظیم اصول برای این تکنالوژی که به سرعت در حال رشد است، یک بنیاد بین المللی ایجاد کند.

این گروه گفته است که هوش مصنوعی "دنیای ما را تغییر می دهد"، فرصت های جدید قابل توجهی را در زمینه های جدید علم ایجاد می کند، اقتصاد را برای بهبود صحت عمومی و زراعت و شبکه های انرژی را بهبود می بخشد.

به گفته آنها، اگر هوش مصنوعی تنظیم نشود، تنها کشورها، شرکت ها و افراد محدودی از آن بهره می برند و این سیستم های قدرتمند که وابستگی بیشتری به سیستم های فعلی خواهند داشت، می توانند در دنیا به حدی ارتقا نمایند که در نتیجه می توان در آن سلاح هایی ساخت که به تنهایی کار می کنند و صلح و امنیت جهان را با خطر روبرو خواهند کرد.

زلینسکی: مسکو۴۰ هزار سرباز را برای جنگ با نیروهای اوکراینی به منطقه کورسک روسیه اعزام کرده

 ولودیمیرزلینسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیرزلینسکی رئیس جمهور اوکراین

رئیس جمهور اوکراین می گوید که به دلیل حمله اوکراین به منطقه کورسک در جنوب روسیه، روسیه مجبور به اعزام ۴۰ هزار نیرو به این منطقه شده است.

ولودیمیرزلینسکی این اظهارات را روز پنجشنبه پس از اظهارات ضد و نقیض مسکو و کیف درباره وضعیت منطقه کورسک بیان کرد.

اردوی روسیه دیروز مدعی شد که در جنگ برای بیرون راندن نیروهای اوکراینی از منطقه، پیشرفت هایی داشته است، اما اردوی اوکراین اعلام کرد که حمله تهاجمی روسیه را دفع کرده اند.

نیروهای اوکراینی در اوایل ماه اگست سال روانی میلادی به کورسک حمله کردند و هنوز مناطق وسیعی از منطقه را تحت کنترل دارند.

رئیس جمهور اوکراین گفت که کیف قصد ندارد این منطقه را حفظ کند، اما می تواند به پیروزی اوکراین در مذاکرات احتمالی صلح کمک کند.

ینس ستولتنبرگ: خروج نیروهای ناتو از افغانستان بهترین تصمیم بود

 ینس ستولتنبرگ، سرمنشی پیمان ناتو
ینس ستولتنبرگ، سرمنشی پیمان ناتو

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی پیمان ناتو که دوره کاری اش به پایان رسیده، می گوید که ملت سازی بالاترین هدف نیروهای بین المللی در افغانستان بود و سقوط فوری دولت افغانستان نشان داد که خروج نیروهای ناتو از آن کشور بهترین تصمیم بود.

ستولتنبرگ روز پنجشنبه(۱۰ سپتمبر) در مراسمی که به مناسبت خداحافظی با او ترتیب شده بود همچنین گفت که ماموریت ناتو در افغانستان خیلی طولانی شد و حتی بعد از ۲۰ سال جنگ، آنها در جنگ پیروز نشده بودند و در افغانستان هم متحدی وجود نداشت که بعد از خروج نیروهای ناتو مسؤلیت را بپذیرید.

ینس استولتنبرگ در ده سال گذشته سرمنشی پیمان ناتو بود و حالا که دوره کاریش به پایان رسید، مارک روته، صدراعظم سابق هالند به جای او تعیین شده است.

رئیس کمیسیون اروپا برای ابراز حمایت بیشتر از اوکراین وارد کیف شد

تصویر از سفر ريس کمیسیون اروپا به اوکراین
تصویر از سفر ريس کمیسیون اروپا به اوکراین

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا امروز جمعه گفت که وارد کیف پایتخت اوکراین شد و با مقامات این کشور در مورد حمایت اتحادیه اروپا، آمادگی برای زمستان، امور دفاعی و همکاری با اوکراین با هفت کشور صنعتی جهان یا جی هفت در بخش اعطای قرضه ها و پیشرفت بحث و گفتگو خواهد کرد.

او در شبکه اکس ( توییتر سابق) خود نوشت که این هشتمین سفر او به کیف است و این سفر را در حالی انجام می دهد که فصل سخت زمستان در حال شروع شدن است و روسیه به حمله به تاسیسات انرژی اوکراین ادامه داده است.

رئیس کمیسیون اروپا همچنین گفت که قرار است ۱۷۸ میلیون دالر از دارایی های مسدود شده روسیه برای تامین نیازهای زمستانی اوکراین اختصاص داده شود.

صدراعظم اسپانیا خواهان کاهش درگیری ها در شرق میانه شد

 پدرو سانچز صدراعظم اسپانیا
پدرو سانچز صدراعظم اسپانیا

پس از آنکه لبنان گفت،۳۷ تن در نتیجۀ انفجارت ناشی از دستگاه های ارتباطی کشته شده اند، پدرو سانچز (Pedro Sanchez) صدراعظم اسپانیا، خواستار کاهش درگیری ها در شرق میانه شده است.

سانچز روز پنجشنبه(۱۹ سپتمبر) در یک کنفرانس خبری مشترک با محمود عباس رئیس ادارۀ خودگردان فلسطین که از اسپانبا بازدید کرده، گفت"امروز یکبار دیگر خطر تشدید تنش ها به یک شیوۀ خطرناک در لبنان در حال افزایش است."

صدراعظم اسپانیا همچنین گفت"از اینرو باید دوباره یک درخواست تازه برای خویشتن داری و کاهش تنش ها برای همزیستی مسالمت آمیز بین کشورها به نام صلح، انجام داده شود.

اسرائیل تا هنوز در مورد موج بی سابقۀ حملات اخیر بر جنگجویان حزب الله که توسط ایالات متحده امریکا به حیث یک گروه تروریستی شناخته شده، اظهار نظر نکرده است.

جوبایدن و کمالاهریس هفته آینده با رئیس جمهور اوکراین دیدار می‌کنند

ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین .
ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین .

جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده و کمالا هریس معاون رئیس جمهور این کشور و نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا، هفته آینده با ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین به طور جداگانه در قصر سفید دیدار خواهند کرد.

قصر سفید در بیانیه ای روز پنجشنبه گفت، در این دیدار ها که پنجشنبه هفتۀ آینده ۲۶ سپتمبر انجام خواهد شد ، در بارۀ جنگ بین اوکراین و روسیه ، پلان استراتژیک اوکراین و حمایت ایالات متحده از اوکراین در برابر تهاجم روسیه بحث خواهد شد.

کرین ژان پیر سخنگوی قصر سفید در بیانیه گفته است که رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور ایالات متحده بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای ایستادن در کنار اوکراین تا پیروزی این کشور در جنگ تأکید خواهند کرد.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفته است که زلینسکی همچنان با دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده و نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات امریکا دیدار خواهد کرد.

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ۵ ماه نوامبر برگزار می شود.

یک زن مسیحی در پاکستان به اتهام توهین به مقدسات دینی به مرگ محکوم شد

 تصویر آرشیف: بیرق پاکستان
تصویر آرشیف: بیرق پاکستان

یک محکمه در پاکستان روز پنجشنبه یک زن مسیحی را به جرم نشر محتوای توهین به مقدسات در شبکه های اجتماعی به مرگ محکوم کرد.

خبرگزاری دی پی ای جرمنی به نقل از افزا ماجوکا ، قاضی محکمه گزارش داد که این زن مسیحی به نام شگوفته کیرن Shughufta Kiran چهارسال پیش یک پست را از طریق واتس اپ که توهین به پیامبر اسلام دانسته شد به اشتراک گذاشته بود و به این دلیل توسط محکمۀ در اسلام آباد مجرم شناخته شد.

محاکمۀ این زن سی ساله که مادر چهار فرزند است سه سال طول کشید.

وکیل مدافع او گفته است که خانم کیرن حق دارد به ستره محکمه عارض شود و همچنان از رئیس جمهور طلب بخشش کند.

نبرد در منطقه کورسک روسیه میان سربازانی اوکراینی و روسی ادامه دارد

نیرو های اوکراینی میگویند که در بخشی از قلمرو روسیه به مقاومت در برابر قوای روسی ادامه داده اند.
نیرو های اوکراینی میگویند که در بخشی از قلمرو روسیه به مقاومت در برابر قوای روسی ادامه داده اند.

مسکو وکیف روایت های ضد ونقیضی درباره وضعیت منطقه کورسک درغرب روسیه دارند.

درحالیکه اردوی روسیه می گوید درتلاش خود برای پس گرفتند این منطقه پیشرفت های داشته، اردوی اوکراین می گوید حمله متقابل روسیه دراین منطقه را متوقف ساخته است.

جنرال آپتی علاوالدینوف قوماندان واحد نیروهای خاص چیچنی ویک مقام وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه گفتند که نیروهای روسی دوقریه را درمنطقه کورسک پس گرفتند.

اما سخنگوی اردوی اوکراین اولیکسی دیمیتراشکیوفسکی به خبرگزاری فرانسه گفت مانور جناحی قوای روسیه در کورسک متوقف ساخته شد.

دیمیتراشکیو فسکی گفت :" وضعیت ثابت ساخته شد وامروز همه چیز زیرکنترول است وآنها به کدام پیروزی دست نیافته اند."

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG