لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس میان اسرائیل و گروه حماس ادامه دارند


یک سرباز اسرائیل در نوار غزه - عکس از آرشیف
یک سرباز اسرائیل در نوار غزه - عکس از آرشیف

میانجیگران بین‌المللی که امروز چهارشنبه بالای تمدید آتش‌بس در غزه کار می‌کنند، امیدوار اند که حماس رهایی گروگانان را در بدل رهایی زندانیان فسطینی ادامه دهد تا این کار سبب جلوگیری از آغاز دوبارۀ حملات هوایی و زمینی اسرائیل شود.

گروه فلسطینی حماس از سوی اتحادیۀ اروپا و ایالات متحدۀ امریکا یک سازمان تروریستی قلمداد شده است.

قطر و مصر در تلاش برای تمدید آتش‌بس میان اسرائیل و حماس میانجیگری می‌کنند.

اگر توافقی حاصل نشود، آتش‌بس پس از یک روز به پایان می‌رسد.

ویلیام برنز، رئیس ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا یا CIA و دیوید بارنی، رئیس استخبارات اسرائیل، موساد، نیز دیروز شنبه در قطر بودند تا راه‌های تمدید آتش‌بس و آزادی سایر گروگان‌ها را بررسی کنند.

قطر که نقش مهمی در مذاکرات با حماس داشت میزبان این مذاکرات است.

همچنین تصمیم بر این است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در هفته جاری به منطقه سفر کند و پیش‌بینی می‌شود وی نیز برای تمدید آتش‌بس تلاش نماید.

اسرائیل از آزادی ده‌ها گروگان در روزهای اخیر استقبال کرد و گفت اگر حماس به آزادی ده‌ها تن دیگر ادامه دهد، آتش‌بس را حفظ خواهد کرد.

اما هدف اصلی بعدی اسرائیل، که نابودی گروه افراطی حماس است، ممکن است تحقق نیابد.

ادامه تبادله گروگان ها و زندانیان فلسطینی میان اسرائیل و گروه حماس
ادامه تبادله گروگان ها و زندانیان فلسطینی میان اسرائیل و گروه حماس

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در چند روز گذشته که آتش‌بس موقت میان اسرائیل و حماس در غزه برقرار شد، حماس تاکنون ۶۰ اسرائیلی را آزاد کرده است که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند.

علاوه بر این، حماس در این مدت ۱۹ شهروند تایلندی، یک فیلیپینی و یک شهروند دو تابعیته اسرائیلی‌روسی را آزاد کرده است.

همچنین اسرائیل هم ۱۸۰ زندانی، زن و نوجوان فلسطینی را آزاد کرده است.

گمان می‌رود که حدود ۱۵۰ تن دیگر نزد گروه حماس گروگان هستند.

اگر روند آزادی این گروگان‌ها به شکل فعلی ادامه یابد که روزانه حدود ۱۰ نفر آزاد می‌شوند، ممکن است آتش‌بس تا دو هفته دیگر تمدید شود.

گروه افراطی حماس در حمله گسترده به شهرهای جنوبی اسرائیل در روز ۷ اکتبر بیش از ۱۲۰۰ نفر را کشت و حدود ۲۴۰ تن را گروگان گرفت.

پس از آن اسرائیل حملات هوایی و زمینی به غزه را آغاز کرد که بر اساس اعلام وزارت صحت غزه که در کنترل گروه حماس است در نتیجه حملات اسرائیل ۱۳۳۰۰ فلسطینی کشته شدند که دو سوم آنها را زنان، کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند، اما این ارقام از سوی منابع مستقل تائیید و یا رد نشده.

اسرائیل گفته است که از زمان آغاز عملیات زمینی در غزه، ۷۷ سرباز‌ش کشته شده اند و ادعا کرده است که هزاران تن از افراط گرایان را کشته است، اما مدرکی در این زمینه ارائه نکرده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، در نتیجه عملیات نظامی اسرائیل، بیش از ۱.۸ میلیون نفر در غزه که نزدیک به ۸۰ درصد از جمعیت منطقه تحت محاصره را تشکیل می دهند، از مناطق خود آواره شده اند.

در غزه که مردم با کمبود شدید نیاز‌های اولیه زندگی مواجه هستند، در روزهای آتش بس، توافق شده است که روزانه ۱۶۰ تا ۲۰۰ لاری مواد غذایی و غیرخوراکی اجازه دارد که وارد غزه شوند.

XS
SM
MD
LG