لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

واکنش‌های مختلف به اظهارات اخیر حامد کرزی


حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان

اظهارات حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری "کیودو" جاپان که گفته است حکومت طالبان نباید با زور از بین برده شود، واکنش‌های متفاوتی را در بین فعالان مدنی و زنان داشته است.

در این گفت‌وگو که روز سه‌شنبه منتشر شده است، آقای کرزی گفته است که حکومت طالبان نباید با زور از بین برده شود، بلکه از طریق گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز بین‌الافغانی در سیاست‌های آنان اصلاحات آورده شود.

آقای کرزی در این گفت‌وگو تأکید کرده است که خواهان فروپاشی نظام و به میان آمدن درگیری‌ها نیست که به گفتۀ او، وضعیت افغانستان را بدتر از امروز خواهد ساخت.

این اظهارات آقای کرزی واکنش‌های متفاوت را بین فعالان مدنی و حقوق زنان داشته است.

آزیتا نظیمی یک تن از فعالان حقوق زن مدعی است که آقای کرزی به گونه‌ای از طالبان جانبداری کرده است.

او به رادیو آزادی گفت که حامد کرزی طالبان را از گذشته تا اکنون برادر خطاب می‌کند:
"پس از روی کار آمدن طالبان، زن بودن جرم تلقی شده است. زن اجازۀ سفر، کار و تحصیل را ندارد. همین اکنون هزاران فرد در زندان طالبان شکنجه و زندانی می‌شوند و جوانان تیرباران می‌شوند، این همه حاصل طالب پروری آقای کرزی است."

ترنم سعیدی، یک تن دیگر از فعالان حقوق زنان می‌گوید که زنان و دختران در حکومت طالبان از حقوق‌شان محروم شدند و حکومت آنان قابل قبول افغان‌ها نیست.

با این وجود حامد کرزی بر آموزش دختران تأکید کرده و آن را برای یک حکومت قانونی مهم دانسته است.

از سوی دیگر مرضیه حفیظی، فعال حق آموزش در صحبت با رادیو آزادی مدعی است که رئیس جمهور پیشین از طالبان دفاع نکرده و تنها با توجه به شرایط افغانستان چنین اظهاراتی را مطرح کرده است.

او به رادیو آزادی گفت:
"من فکر می‌کنم که اگر این محدودیت‌ها را طالبان بردارند هیچ جانب مشکل نخواهد داشت."

بتول حیدری، نویسنده و فعال حقوق زن به رادیو آزادی گفت که خشونت راه حل نیست:
"همه ما باید مسیر را پیدا کنیم که خشونت و راه‌هایی که وضعیت را بدتر از امروز بسازد را بسته کند. اما باید به یاد داشته باشیم که این پلان‌ها فرصت را برای سوء استفادۀ طالبان برای انجام خشونت‌های بیشتر فراهم نسازد."

شهزاده مسعود، یکی از مشاوران حامد کرزی -عکس از آرشیف
شهزاده مسعود، یکی از مشاوران حامد کرزی -عکس از آرشیف

شهزاده مسعود، یکی از مشاوران حامد کرزی هم به رادیو آزادی می‌گوید، موضع آقای کرزی در بارۀ حل مشکلات افغانستان از گذشته تا کنون گزینش راه‌های گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز بوده است:
"به خصوص مشکل تعلیم بانوان، این مشکل ملی است و باید از طریق تفاهم و مذاکره حل شود و ما انتظار داریم حاکم فعلی بر این خواست مردم افغانستان جواب مثبت بدهد."

این در حالی است که بسیاری از مقامات اسبق جمهوری پس از به قدرت رسیدن طالبان در سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کردند، اما حامد کرزی در افغانستان ماند و بارها از برخی از تصامیم طالبان در بارۀ ممنوعیت آموزش و کار دختران انتقاد کرده است.

مقام‌های حکومت طالبان هم بارها مدعی شده اند که آنان خواستار حل مشکلات افغانستان از راه گفت‌وگو هستند، اما برخی گروه‌های مخالف مسلح طالبان بارها مدعی شدند که طالبان به گفت‌وگو باور ندارند و آنان را مجبور به فعالیت مسلحانه کرده اند.

XS
SM
MD
LG