لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

آتش‌سوزی در بازار ولسوالی کشم بدخشان؛ عبدالصبور: دو میلیون افغانی خساره‌مند شدم


موقعیت ولایت بدخشان در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت بدخشان در نقشه عمومی افغانستان

عبدالصبور، یکی از دکانداران بازار ولسوالی کشم بدخشان است که دکانش چهارشنبه شب طعمۀ آتش‌سوزی شد.

او که در این بازار دکان فروش گوشی موبایل داشت، مدعی است که در نتیجۀ این آتش‌سوزی حدود دو میلیون افغانی خساره‌مند شده و هیچ چیزی برایش باقی نمانده است.

او به رادیو آزادی گفت که مسئولان محلی حکومت طالبان به موقع به محل آتش‌سوزی رسیدند، اما امکانات و افراد مسلکی برای مهار کردن آتش نداشتند:
"این‌ها افراد مسلکی نداشتند، من قوماندان امنیه و شاروال را پرسان کردم، گفتن که اطفائیه داریم، اما نفر مسلکی نداریم و وسایلش نیست و خراب شده است."

شکرالله، یکی دیگر از دکانداران بازار کشم به رادیو آزادی گفت، دکان‌های زیادی در این بازار حریق شده و او نیز خساره‌مند شده است:
"من تقریباً ۵۰۰ هزار افغانی متضرر شدم، اینجا همسایه‌دکان‌هایم که تلفون فروش، چبلک و بوت فروش بودن، ساعت فروش بودن، همۀ مردم دکان‌هایشان سوخت و حدود ۱۶ دکان به خاکستر تبدیل شد."

این دکانداران می‌گویند که در نتیجۀ این آتش‌سوزی همه دار و ندارشان را از دست دادند و از حکومت طالبان و دیگر نهادهای امدادرسان می‌خواهند که در قسمت تأمین وسایل آتش‌شانی توجه کرده و به دکانداران متضرر کمک کند.

در همین حال محمدآصف ظفریار، ولسوال حکومت طالبان در کشم می‌گوید که این آتش‌سوزی حوالی ساعت سه و نیم چهارشنبه شب و در نتیجۀ شارتی لین برق رخ داده است.

او به رادیوآزادی گفت:
"به تعداد ۹ غرفه دو و نیم میلیون افغانی خساره مند شده که در بیرون بودند و همچنان چهارده غرفه دیگر که در طرف عقب بودند، تقریباً بالغ به دو میلیون افغانی برایشان خساره رسیده است به جز خاک چیزی باقی نمانده است."

او گفت که دکان‌های حریق شده شامل خوراکه‌فروشی‌ها، موبایل‌فروشی‌ها، چبلک فروشی‌ها و ساعت‌فروشی‌ها می‌شوند.

او اما در بارۀ کمبود وسایل آتش‌نشانی وافراد مسلکی اطفائیه چیزی نگفت.

این آتش‌سوزی در حالی رخ داده که در گذشته نیز آتش‌سوزی‌های مشابهی در شهرهای بزرگ به شمول کابل رخ داده و خسارات هنگفتی به دکانداران وارد شده است.

اما متضررین همواره هم در زمان نظام جمهوریت و هم در زمان حاکمیت کنونی طالبان از کمبود امکانات و همچنان دیر رسیدن اطفائیه به محل رویداد آتش‌سوزی شکایت کرده اند.

XS
SM
MD
LG