لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

از سرگیری فعالیت سفارت افغانستان در هند؛ دو دیپلومات رهبری را به دست گرفتند


ساختمان سفارت افغانستان در دهلی جدید
ساختمان سفارت افغانستان در دهلی جدید

یک هفته پس از اعلام بسته شدن دایمی سفارت افغانستان در دهلی نو ، دو دیپلومات افغان در هند مسئولیت امور کنسولی سفارت افغانستان را به عهده گرفتند.

سید محمد ابراهیم خیل جنرال کنسول افغانستان در حیدرآباد به روز پنجشنبه گفت که او همراه با ذکیه وردک جنرال کنسول افغانستان در ممبی به درخواست حکومت هند مسئولیت امور کنسولی سفارت افغانستان در دهلی نو را به عهده گرفته است:

«از ما هر دو جنرال کنسول ، وزارت خارجۀ کشور میزبان خواست که خود را عاجل به این وزارت در دهلی برسانیم و بعد از اینکه خود را به آنجا رسانیدیم آنها گفتند طوریکه دو ماه قبل گفته بودند سفارت افغانستان در دهلی بسته نمی شود و از ما خواهش کردند که در پهلوی کار های ممبی و حیدرآباد ،کار های بخش کنسولی سفارت را نیز به دوش بگیریم.»

این دو دیپلومات افغان بیرق جدید سه رنگ افغانستان را در محوطۀ سفارت افغانستان در دهلی نو برافراشتند.

ابراهیم خیل گفت که بیرق قبلی فرسوده شده بود.

یک منبع در دهلی جدید به رادیو آزادی به روز پنجشنبه گفت که امور مختل شدۀ سفارت از سر گرفته شده است.

در هفته های اخیر به دلیل عدم فعالیت سفارت افغانستان در دهلی مراجعین با مشکلات فراوانی مواجه بوده اند
در هفته های اخیر به دلیل عدم فعالیت سفارت افغانستان در دهلی مراجعین با مشکلات فراوانی مواجه بوده اند

فرید ماموندزی ، سفیر جمهوری مخلوع افغانستان در هند در اعلامیه ای به روز جمعۀ گذشته از بسته شدن دایمی سفارت افغانستان در دهلی جدید خبر داده بود.

در بخشی از اعلامیه آمده بود که فشار دوامدار از سوی طالبان و دولت هند برای واگذاری کنترل سفارت افغانستان در دهلی نو این سفارت را با انتخاب دشوار رو به رو کرد.

در اعلامیه همچنان گفته شده بود٬ دیپلومات های که توسط جمهوری مخلوع افغانستان معرفی شده بودند هند را ترک کرده و به کشور های سوم رفته اند و افرادی که باقی مانده اند دیپلومات های وابسته به طالبان اند و به طور آنلان در جلسات منظم آنها اشتراک می کنند.

سفارت افغانستان در هند در اوائل ماه اکتوبر از توقف موقت فعالیتش خبر داد و گفته بود که این اقدام به دلیل عدم حمایت حکومت هند و ناکامی در بر آورده ساختن انتظارات در بخش خدمات به منافع مردم افغانستان روی دست گرفته شده است.

شیرمحمد عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجۀ طالبان به تازگی در گفتگو با تلویزیون ملی در کنترل طالبان گفت که سفارت و کنسولگریهای افغانستان در هند، با طالبان در تماس اند و به زودی بازگشایی خواهند شد.

سید محمد ابراهیم خیل و ذکیه وردک دو جنرال کنسول افغانستان در هند در ویدیوی که برخی از رسانه ها منتشر کردند نگفتند که با طالبان به تماس اند.

به شمول هند ، هیچ کشوری حکومت طالبان را هنوز به رسمیت نشناخته است اما کشور های معدودی مانند پاکستان ، ترکیه ، روسیه و چین دیپلومات های طالبان را پذیرفته اند.

XS
SM
MD
LG