لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

یونیسف: افغانستان در صدر ده کشور نیازمند به کمک‌های بشردوستانه قرار گرفته است


یک خانواده مهاجر افغان که از پاکستان اخراج شده در منطقه تورخم
یک خانواده مهاجر افغان که از پاکستان اخراج شده در منطقه تورخم

افغانستان در صدر کشورهایی قرار دارد که بسیاری از مردم آن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد "یونیسف" به تازگی در گزارشی گفته است که افغانستان در بالاترین سطح تهدید برای نیازمندان قرار دارد و در حال حاضر ۷۱ درصد آن یعنی ۲۹،۲ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

یونیسف در گزارش جدید خود وضعیت بشری در افغانستان را پیچیده‌تر از وضعیت در اتوپیا، کانگو، سودان و یمن خوانده و این کشور را در صدر فهرست ۱۰ کشوری قرار داده که بسیاری از مردم در آن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

یونیسف اثرات تغییر اقلیم در افغانستان را بسیار تهدیدآمیز خوانده و به همین دلیل از تمویل کمک‌های بشردوستانه از منابع خارجی به‌عنوان ابزار مهم در این زمینه یاد کرده‌است.

در عین حال، رئیس کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در افغانستان «یو ان اچ سی آر» می‌گوید که از زمان روی کار آمدن طالبان در ماه اگست ۲۰۲۱، افغانستان با وضعیت اضطراری روبه‌رو است و به همین دلیل به سمت انزوا رفته است.

خبرگزاری «ای یو ابزرور» گزارش داده که لئوناردو زولو روز دوشنبه در بروکسل گفته که آن‌ها همیشه وضعیت افغانستان را یک وضعیت اضطراری می‌بینند.

او همچنان گفته که کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در حال حاضر برای کمک به آن دسته از پناهجویان افغانی‌که بر اساس تصمیم حکومت پاکستان از اول نوامبر به کشور باز می‌گردند، مشغول است.

خانواده های نیازمند در انتظار دریافت مواد غذایی در ولایت ننگرهار
خانواده های نیازمند در انتظار دریافت مواد غذایی در ولایت ننگرهار

در عین حال، شماری از نیازمندان در افغانستان می‌گویند که در بدترین وضعیت شب و روز شان را می‌گذرانند.

جانان، یک باشنده ولایت ننگرهار به رادیو آزادی می‌گوید: "فرزندان ما گرسنه و بدون غذا هستند. نه کار است، نه کسب. ما از دولت [طالبان] می‌خواهیم که برای ما کار ایجاد کند تا بتوانیم یک مقدار غذای حلال برای فرزندان ما پیدا کنیم."

تهمینه، یک باشنده کابل نیز می‌گوید که نمی‌داند چگونه نیازهای زندگی خود را تأمین کند: "شرایط زندگی برای ما بسیار سخت است. ما به هر صورت، اما اولاد های ما که مکتب می‌روند شکم‌شان باید سیر باشد و نان داشته باشند."

این در حالی‌ است که نگرانی از وضعیت بد بشری در افغانستان همواره در سطح بین‌المللی مطرح است و در کنار آن کمبود بودجه برای کمک‌رسانی به نیازمندان یکی دیگر از مشکلاتی است که زمینه را برای بدتر شدن اوضاع فراهم کرده‌ است.

XS
SM
MD
LG