لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

رئیس جمهور پوتین با چی آجندایی به امارات متحده عربی و عربستان سعودی میرود؟


تصویر آرشیف: دیدار ولادیمیر پوتین از امارات متحده عربی - ماه اکتوبر سال ۲۰۱۹
تصویر آرشیف: دیدار ولادیمیر پوتین از امارات متحده عربی - ماه اکتوبر سال ۲۰۱۹

با وصف حکم محکمۀ بین المللی جزایی در مورد دستگیری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، او در حال رفتن به یک سفر خارجی "نادر" به شرق میانه است.

ولادیمیر پوتین، و ماریا لیووا-بیلووا کمشنر کودکان روسیه، به دلیل انتقال کودکان اوکراینی به روسیه، از سوی محکمۀ بین المللی جزایی به جنایات جنگی متهم شده اند و دستور دستگیری آنها صادر شده است.

براساس خبرگزاری فرانسپرس، اما امارات متحده عربی و عربستان سعودی معاهده محکمۀ بین المللی جزایی (ICC) را امضا نکرده اند و بدان معنی که این کشورها ولادیمیر پوتین را دستگیر نخواهند کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه شنبه(۵ دسمبر) گفت که در جریان این مسافرت رئیس جمهور پوتین در مورد مسائل دوجانبه، درگیری در نوار غزه و مسائل مربوط به نفت گفتگو کرد:

"این مذاکرات در قالب اوپک پلاس انجام خواهد شد. البته همکاری در این زمینه همیشه در دستور کاری قرار دارد. در واقع نقیصه های مختلف و خاص در بازار نفت وجود دارد که زیاد و متعدد است. بنابرین گاهی باعث تاخیر می شود، بهرحال هماهنگی ها ادامه خواهد داشت."

درگیری ها وضعیت در غزه نیز شامل اجندای گفتگوی پوتین با رهبران امارات متحده و عربستان است
درگیری ها وضعیت در غزه نیز شامل اجندای گفتگوی پوتین با رهبران امارات متحده و عربستان است

از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی که روسیه بر اوکراین حمله کرد، این کشور از سوی غرب در انزوا قرار گرفته، ولی مسکو تلاش هایی برای تامین ارتباط با کشورهای دور و نزدیک در منطقه و جهان انجام داده است.

بر اساس اظهارات کرملین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مورد مسائل سیاسی و بشری بین المللی گفتگو خواهد کرد.

پوتین همچنین در مورد تجارت، انرژی، توریزم و آموزش با محمد بن زاید آل نهیان رهبر امارات متحده عربی صحبت خواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه در حالی به شرق میانه سفر میکند که در مورد نا آرامی های ناشی از جنگ در نوار غزه، نگران است.

به گفتۀ دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، انتظار می رود که درگیری بین اسرائیل و گروه تندرو حماس که توسط ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیه اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته شده، بخشی از اجندای گفتگو های ولادیمر پوتین باشد.

مسکو با میزبانی از یک هیئت گروه تندرو حماس، خشم اسرائیل را برانگیخته است.

پس از این سفر کوتاه به شرق میانه، ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه، برای میزبانی از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به مسکو باز خواهد گشت.

پوتین و رئیسی علاوه بر مسائل دوجانبه و روابط اقتصادی، در مورد شماری از مسائل منطقه ای و جهانی از جمله وضعیت در نوار غزه ،گفتگو خواهند کرد.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG