لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

فدراسیون خبرنگاران افغانستان از جهان خواست تا برای رفع فشار ها بر خبرنگاران همکاری کند


تعدادی از رسانه تصویری افغانستان
تعدادی از رسانه تصویری افغانستان

در حالی که فشار بر رسانه های غیردولتی و کارمندان آنها در افغانستان افزایش یافته، فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید از سازمان های بین المللی در زمینه رفع این فشار ها درخواست همکاری کرده است.

این فدراسیون روزشنبه(۹ دسمبر) در اعلامیۀ در اعتراض به دستگیری ضمیر ظهیر خبرنگار سابق رادیوی "طلوع خورشید" از سوی طالبان گفته که از نهادهای بین المللی حمایت کننده رسانه ها می خواهد که بر طالبان فشار بیاورند تا از اقدامات و مواضع خصمانه علیه خبرنگاران دست بردارند.

گفته می شود که ضمیر ظهیر به ایران رفته بود، اما پس از بازگشت به افغانستان در هفتۀ گذشته توسط استخبارات طالبان دستگیر شده است.

طالبان پس از تسلط به قدرت در افغانستان تلاش کرده اند تا رسانه ها و نهاد های مربوط به رسانه ها و خبرنگاران را تحت کنترول داشته باشند
طالبان پس از تسلط به قدرت در افغانستان تلاش کرده اند تا رسانه ها و نهاد های مربوط به رسانه ها و خبرنگاران را تحت کنترول داشته باشند

حشمت الله وجدانی، سخنگوی فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید، ناوقت روز شنبه به رادیو آزادی گفت:

«بعد از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، تعدادی زیادی از رسانه ها و خبرنگاران با محدودیتهای مختلف روبرو شدند. این موضوع باعث شد تا شماری زیادی از خبرنگاران افغانستان را ترک کنند، به کشورهای همسایه و اروپایی مهاجرت کنند. اخیراً یک خبرنگار افغان به نام ضمیر که از ایران باز گشته بود، توسط استخبارات طالبان دستگیر شده، فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید این موضوع را یک نگرانی بزرگ و جدی می داند."

طالبان در مورد اعلامیه روز گذشتۀ فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید چیزی نگفته اند، اما قبلا گفته بودند که در چهارچوب ارزش های افغانی و اسلامی به آزادی بیان در افغانستان پایبند هستند.

از سوی دیگر، بنیاد حمایت از رسانه های آزاد افغانستان"نی" می گوید که در حدود دو سال حکومت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، فعالیت ۵۰ درصد رسانه ها متوقف شده و ۷۰ درصد از کارمندان رسانه ای و خبرنگاران بیکار شده اند.

این بنیاد به رادیو آزادی گفت که بسیاری از کارمندان رسانه ای مسلکی افغانستان را ترک کردند و کار خبرنگاری و ژورنالیزم در افغانستان به دلیل کمبود منابع فیزیکی، مادی و اقتصادی کاهش یافته است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG