لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

شکایت برخی رانندگان تاکسی از برخورد پولیس ترافیک طالبان


شماری از تاکسی ها در شهر کابل - عکس از آرشیف
شماری از تاکسی ها در شهر کابل - عکس از آرشیف

شماری از رانندگان تاکسی در کابل ادعا می‌کنند که برخورد پولیس ترافیک حکومت طالبان با آنان نه تنها که سبب کاهش سطح درآمد آنان شده که خسارات مالی هم به آنان می‌رساند.

به گفتۀ آنان، پولیس ترافیک‌ در سطح شهر، هنگام مسافر گرفتن تایرهای موترهایشان را با اشیاء نوک‌تیز پنچر می‌کنند و همزمان هر از گاهی پارچه‌های جریمه نیز دریافت می‌کنند.

آنان مدعی اند که این رفتار پولیس ترافیک حکومت طالبان با آنان سبب کاهش درآمدشان شده و کاروبارشان را متاثر کرده است.

یک تن از رانندگان تاکسی در شهر کابل که نمی‌خواهد نام خودش و مسیر کار و بارش در این گزارش گرفته شود امروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت:
"همین هفته پیش رفتم ۱۲ هزار روپیه تایر خریدم باز حالا سوی شهر می‌ترسم نمی‌روم که اگر باز بزند، باز از کجا کنم ۱۲هزار را که تایر بخرم، در کوچه‌ها اگر یگان مریض پیدا شود، یا کدام توی/عروسی یا ختم می‌شود همانجا از این خانه به آن خانه برود، در غیر آن دیگه همانجا قرار نشستیم".

یکی دیگر از این رانند‌گان تاکسی که او نیز نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:
"همین حالا از تایر موترم باش برایت حساب کنم، یکی، دو، سه، چهار و پنج تا فقط از یک تایر من است دو تا در دیگرش است ما کار می‌کنیم، نمی‌مانند، بخاطری جای تکسی معلوم نیست از کجا سواری بالا کنیم، ایستگاه معلوم نیست در شهر کابل، باز این ترافیک پنچر می‌کند، یک طبقه دیگر است پارچه زرد، او برایت پارچه می‌دهد حیران می‌مانی که گپ کدامش را قبول کنی."

این رانند‌گان تاکسی هرچند می‌پذیرند که گاهی وقت‌ها بخاطر گرفتن مسافر در اماکنی توقف می‌کنند که نظر به قوانین ترافیک مجاز نیست، اما می‌گویند که مشکل از نبود ایستگاه‌های مشخص برای تاکسی‌ها در شهر کابل است.

یک راننده تاکسی در شهر کابل - عکس از آرشیف
یک راننده تاکسی در شهر کابل - عکس از آرشیف

آنان همچنان تأکید دارند که مجبور اند برای پیدا کردن لقمه نانی هرجا مسافری بیابند، برای برداشتنش توقف کنند.

خواستیم دلیل این برخورد پولیس ترافیک با رانند‌گان و برنامه‌های حکومت طالبان برای حل این مشکل را بپرسیم، اما حسیب الله مختار، رئیس عمومی پولیس ترافیک حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

پیش از این هم شماری از رانند‌گان تاکسی‌ها در صحبت با رادیو آزادی گفته بودند که ممنوعیت سفر بدون محرم زنان از سوی حکومت طالبان سبب کاهش درآمد آنان شده و به آنان ضربۀ اقتصادی وارد کرده است.

شکایت از برخورد نادرست پولیس ترافیک با رانندگان تاکسی‌ها و موترهای شهری در افغانستان تاز‌گی ندارد، پیش از حاکمیت دوبارۀ طالبان هم رانند‌گان تاکسی‌ها بارها شکایت مشابهی از برخورد پولیس ترافیک داشتند.

XS
SM
MD
LG