لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

ثبت بیش از ۱.۲ میلیون مورد مشکوک بیماری تنفسی در افغانستان


داکتر در حال معاینه یک کودک مبتلا به بیماری تنفسی در ولسوالی سپین بولدک کندهار - عکس از آرشیف
داکتر در حال معاینه یک کودک مبتلا به بیماری تنفسی در ولسوالی سپین بولدک کندهار - عکس از آرشیف

سازمان جهانی صحت (دبیلو اچ او) می‌گوید که در سال جاری میلادی شمار مبتلایان به بیماری‌های حاد تنفسی در افغانستان افزایش یافته است.

بر اساس گزارش این سازمان که به روز دوشنبه نشر شده، از آغاز ۲۰۲۳ تا ماه جاری شمار موردهای مشکوک به بیماری‌های تنفسی در افغانستان به بیش از ۱ میلیون و ۲۳۷ هزار تن رسیده است.

شمار تلفات این بیماری‌ها هم در این مدت ۲۵۱۳ تن اعلام شده است که ۸۲.۲ درصد شان کودکان زیر پنج سال گزارش شده است.

آمار این گزارش نشان می‌دهد که از مجموع تلفات بیماری‌های تنفسی ۴۵.۹ درصد (۱۱۵۴) تن‌ شان زنان و دختران اند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی صحت، با سرد شدن هوا شمار مبتلایان به این بیماری‌ها و تلفات آن بیشتر شده است.

موضوعی که برخی باشندگان ولایت‌های مختلف افغانستان نیز آن را تأیید می‌کنند.

عبدالمعید هاشمی، یک تن از شهروندان کابل در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، او و پسرش مشکلات تنفسی دارند و با آمدن زمستان بیماری‌شان شدت پیدا می‌کند:
"وقتی هوا خشک می‌شود، مریضی ما زیاد می‌شود. یک پسر ۱۰ ساله دارم او در تمام همین ۱۰ سال حساسیت است. صبح که خانه را پاک کنیم تا شام از خاک پر می‌شود. گرد و غبار زیاد است. داش‌های خشت طرف ده‌ سبز است که با باد، خاک از آن طرف می‌آید."

انیتا کاکر، باشندۀ شهر هرات می‌گوید که او و پدرش دچار بیماری نفس‌تنگی هستند که بیماری‌شان در شش ماه دوم سال شدت پیدا می‌کند:
"من و پدرم نفس تنگی (آسم) داریم. از ماه نهم تا ماه دوازدهم وضعیت ما خوب نیست. من اسپری تنفس استفاده می‌کنم. وقتی زیاد راه بریم خسته شویم یا به بلندی بالا شویم و یا هوا سرد باشد نفس ما تنگ می‌شود."

در همین حال الیاس غفورزی، متخصص امراض داخله به رادیو آزادی می‌گوید که مراجعه بیماران مبتلا به امراض تنفسی، سرما خوردگی و حساسیت فصلی به کلینیک که کار می‌کند، افزایش یافته و سردی هوا، آلودگی‌ها و عدم استفاده از غذای کامل بر شیوع این امراض تاثیر گذاشته است.

او در بارۀ جلوگیری از امراض تنفسی می‌گوید:
"مراجعۀ به موقع به داکتر، پوشیدن لباس‌های گرم، استفاده از غذای‌های گرم و با انرژی برای بلند بردن مقاومت وجود، پوشیدن ماسک و دوری از افرادی که امراض تنفسی حاد دارند نکات مهم برای پیشگیری از این بیماری است."

این در حالی است که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، بسیاری از شهروندان به ویژه در نقاط دور دست به دلیل کاهش کمک‌های جهانی به خدمات صحی و درمانی دسترسی آسان ندارند و از سوی دیگر کاهش درآمد در خانواده‌ها عامل مهم بدترشدن وضعیت صحی شهروندان خوانده شده است.

از سوی هم دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) چندی پیش گفته بود که افغانستان یکی از کشورهایی است که شدیدترین آسیب را از تغییرات اقلیمی متحمل می‌شود.

اوچا در این گزارش به تاثیرات تغییرات اقلیمی مانند خشکسالی، افزایش بیماری‌ها و حوادث طبیعی اشاره کرده بود.

XS
SM
MD
LG