لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۴

اردوی اسرائیل حملات را در غزه گسترش داده و تلاش ها به هدف آتش بس نیز ادامه دارد


نیروهای اسرائیلی در بخشی از شهر غزه
نیروهای اسرائیلی در بخشی از شهر غزه

اردوی اسرائیل به کمک تانک ها جنگ علیه گروه تندرو حماس را در شهر خان یونس در جنوب غزه و مناطق اطراف آن، به سمت غرب گسترش داده است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی می شناسند.

اسرائیل پس از انجام عملیات نظامی در شمال غزه در دو ماه گذشته که اکثریت ۲.۳ میلیون جمعیت غزه را مجبور به ترک خانه های شان کرد، بر جنگ در خان یونس متمرکز شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، با توجه به گزارش‌هایی سازمان صحی جهان ( دبلیو ایچ او ) که وضعیت در نواز غزه را فاجعه‌ آمیز خوانده، فعالان فلسطینی در تلاش مشترک به هدف افزایش فشار ها بر اسرائیل برای برقراری آتش بس در نوار غزه امروز دوشنبه ( ۱۱ دسیمبر ) خواستار اعتصاب بین المللی شد.

اما بر اساس گزارش ها، معلوم نیست که آیا زمان این تقاضا فرا رسیده، آیا این تقاضا از سوی جامعه بین المللی استقبال می شود و یا این تقاضا بر حملات طیاره های جنگی اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت؟

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در حال بحث روی تشنج ایجاد شده در غزه
اعضای شورای امنیت سازمان ملل در حال بحث روی تشنج ایجاد شده در غزه

همزمان، به نقل از دیپلومات ها، گفته شده که قرار است مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۹۳ عضو، فردا سه شنبه به پیش نویس قطعنامه ای رای دهد که خواستار آتش بس فوری در غزه است.

جمعه گذشته، ایالات متحده امریکا، قطعنامه ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را، ویتو کرد که خواستار آتش بس فوری در غزه به دلایل بشردوستانه شده بود.

وزرای خارجه کشور های عربی دیروز یکشنبه در کنفرانس بین المللی دوحه، پایتخت قطر، از موضع امریکا در شورای امنیت سازمان ملل که نقش مهمی در مذاکرات برای آتش بس موقت در ماه گذشته داشت، انتقاد کردند.

انتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، اعلام کرد که از تقاضای آتش‌بس منصرف نمی شود.

گوترش گفت که از شورای امنیت خواسته برای جلوگیری از بحران بشری در نوار غزه دست به اقدامی بزند و همچنین تقاضای آتش ‌بس را به دلایل بشردوستانه تکرار کرد.

از اینکه شورای امنیت نتوانست این کار را انجام دهد، گوترش ابراز تاسف کرده، افزود که این بدان معنا نیست که موضوع جدی گرفته نخواهد شد.

انتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد
انتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد

همزمان اردوی اسرائیل امروز دوشنبه اعلام کرد که از آغاز جنگ زمینی در نوار غزه، تعداد سربازان کشته شده از ۱۰۰ نفر فراتر رفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اردو اسرائیل اعلام کرد با کشته شدن سه سرباز دیگر در جنگ جاری، تعداد سربازان کشته شده ای اسرائیلی، به ۱۰۱ تن می رسد.

جزئیات بیشتری از زمان و چگونگی کشته شدن این سه سرباز افشأ نشده است.

جنگ غزه پس از آن آغاز شد که جنگجویان گروه تندرو حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل حمله کردند و ۱۲۰۰ نفر را کشتند و حدود ۲۴۰ تن گروگان را گرفتند.

در پاسخ به این حملات ، اسرائیل تعهد کرد که حماس را نابود می کند.

مقامات صحت عامه در غزه اعلام کردند که حدود ۱۸۰۰۰ فلسطینی در حملات اسرائیل کشته و تقریباً ۵۰۰۰۰ دیگر زخمی شده اند، اما این تعداد به طور مستقل تأیید نشده است.

XS
SM
MD
LG