لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

میر رحمان رحمانی و پسرش به سوء استفاده از پول های کمکی امریکا متهم و تحریم شدند


میر رحمان رحمانی رئیس پیشین مجلس نماینده گان افغانستان
میر رحمان رحمانی رئیس پیشین مجلس نماینده گان افغانستان

حکومت امریکا بعد از اینکه دوتن از مقامات طالبان را هفته گذشته تحریم کرد٬ دریک اقدام مشابه میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه حکومت مخلوع افغانستان وپسرش اجمل رحمانی را نیز درفهرست تحریم ها شامل ساخت.

وزارت خزانه امریکا میگوید ٬ میر رحمان رحمانی به اختلاس و سوء استفاده مالی میلیون ها دالر کمک دولت امریکا متهم شده است.

آقای رحمانی وپسرش وهمچنین ۴۴ نهاد مرتبط با آنها درفهرست تحریم ها شامل شده اند.

اعلامیه روز دوشنبه وزارت خزانه امریکا گفته است آقای رحمانی وپسرش از طریق شرکت های محلی خود یک سیستم تدارکاتی پیچیده تاسیس کرده بودند که درنتیجه میلیون ها دالر پول کمکی امریکا برای تمویل نیروهای سابق افغانستان هدر رفته است.

وزارت خزانه امریکا این دو تن را به فساد مالی میلیون ها دالر از برنامه حکومت ایالات متحده برای تمویل نیروهای پیشین امنیتی افغان متهم کرده است.

وزارت خزانه امریکا می گوید که میر رحمان رحمانی برای دستیابی به ریاست ولسی جرگه نیز به وکیلان میلیون ها دالر رشوت پرداخته است و از موارد دیگر دست داشتن خانواده رحمانی در فساد اداری نیز یاد آوری شده است.

بر اساس حکم وزارت خزانه امریکا، تمامی دارایی ها و سرمایه های افراد و نهاد هایی که به فساد متهم شده اند، در امریکا ضبط می شود.

میر رحمان رحمانی از ماه جون سال ۲۰۱۹ میلادی تا ماه اگست سال ۲۰۲۱ که دولت افغانستان سقوط کرد٬ به عنوان رئیس ولسی جرگه افغانستان کار می کرد.

گزارش های وجود دارد که وی عمدتا در بخش تهیه مواد نفتی به نیروهای امنیتی افغانستان از طریق شرکت خصوصی خود در کابل و برخی از ولایات شمال کشور فعال بود.

میر رحمان رحمانی و پسرش اجمل رحمانی تاکنون در مورد این اقدام وزارت خزانه ایالات متحده تبصره یی نکرده اند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده امریکا به روز جمعه اعلام کرد که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز اعلامیۀ جهانی حقوق بشر تحریم هایی را بر ۲۰ تن از افراد در افغانستان، چین، ایران و هائیتی به دلیل تخطی های حقوق بشری وضع کرده است.

دو مقام حکومت طالبان شیخ محمد خالد حنفی سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر و فرید الدین محمود رئیس اکادمی علوم حکومت طالبان شامل افراد تحریم شده اند.

به گفته وزارت خزانه داری امریکا این افراد به محدود کردن دسترسی دختران به آموزش دورۀ ثانوی و سرکوب زنان و دختران متهم اند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده گفته که شیخ محمد خالد حنفی در کشتارها، اختطاف‌ها و شلاق زدن و ضرب و شتم افراد دست دارد.

XS
SM
MD
LG