لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

توماس ویست سفر و دیدار هایش را با مقامات کشور های منطقه و افغانها به پایان رساند


 توماس ویست نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور افغانستان
توماس ویست نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور افغانستان

توماس ویست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور افغانستان می‌گوید، مذاکرات در مورد افغانستان با طرف‌های مختلف در دوحه پایان یافته است.

او امروز در صفحۀ ایکس خود یا توییتر سابق نوشت که این گفتگو برای تحصیل، مهاجرت و کمک‌های بشردوستانه به افغان‌ها مفید خواهد بود.

به گفتۀ آقای ویست، در گفتگو با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجۀ قطر و محمد الخلیفی، وزیر دولت در امور خارجۀ قطر در مورد حمایت‌شان از افغان‌ها به ویژه در بخش آموزش تشکر کرده است.

نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور افغانستان همچنین نوشته که در بارۀ پناهجویان افغان و کمک‌های بشردوستانه به افغان‌ها، با مارتین گریفیتس، رئیس کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، نیلز انن، مسئول توسعه و همکاری‌های اقتصادی جرمنی، طارق محمود، یکی از نماینده‌های وزارت امور خارجۀ بریتانیا و مارک پوتزل، معاون یوناما گفتگو کرده است.

وی همچنین از ملاقات و صحبت با برخی از افغان‌ها در بارۀ تحصیل، کار و مشارکت زنان نیز خبر داده است.

توماس ویست در دیدار با شماری از مقامات پاکستانی در اسلام آباد
توماس ویست در دیدار با شماری از مقامات پاکستانی در اسلام آباد

توماس ویست به تاریخ ۵ دسامبر سفر به کشورهای منطقه از جمله پاکستان، امارات متحدۀ عربی، قطر و عربستان سعودی را آغاز کرد و گفته که با شرکای امریکا در بارۀ منافع مشترک امنیتی، حفاظت و اسکان مجدد پناهجویان افغان، نیازمندی‌های بشری، حقوق بشر و مسائل اقتصادی گفتگو خواهد کرد.

وی پیش از سفر به قطر به پاکستان رفت و در پایان سفر خود گفت که در اسلام‌آباد با عاصم منیر، لوی درستیز اردوی پاکستان، عباس جیلانی، وزیر خارجۀ حکومت موقت و برخی دیگر از مقامات پاکستان در مورد نگرانی‌های جدی امنیتی از سوی تحریک طالبان پاکستان دیدار و گفتگو کرد.

وی گفت که در بارۀ مشکلات جدی امنیتی و ضرورت حمایت از پناهجویان افغان نیز صحبت‌های مهم و مفیدی داشته است.

بحث حقوق افغان‌ها به ویژه امنیت مهاجرین افغان در حالی در اولویت سفر آقای ویست قرار گرفته که پاکستان هنوز روند اخراج مهاجرین افغان فاقد اسناد را در زمستان سرد متوقف نکرده است.

تعدادی از مهاجرینی که از پاکستان به افغانستان برگشته اند
تعدادی از مهاجرینی که از پاکستان به افغانستان برگشته اند

برخی بازگشته‌ها به افغانستان می‌گویند، در این هوای سرد و بدون سرپناه در بدبختی بسر می‌برند.

شاه ولی، یکی از آنان در ننگرهار به رادیو ازادی گفت:

"خواست ما از حکومت این است که برای ما یک سر پناه بسازد. برای اطفال ما مکتب جور کند و برای ما زمینۀ کار را مساعد بسازد. افغانهای زیادی آمده اند و امیدشان به خاک یکسان شده، تمام جایدادهایشان در آنجا مانده است."

اکبر، یکی دیگر از مهاجرین برگشت داده شده می‌گوید که جای مناسبی برای سپری کردن شب و روزش ندارد:

"تمام پولی که همراهم بود آنجا ماند، بالای تعدادی هم قرض داشتم. پیام من این است که جای ندارم که در آنجا خود را جابجا کنم."

بر اساس گزارش‌ها، در ماه‌های اخیر نزدیک به نیم میلیون افغان به افغانستان بازگشته اند.

نبود سرپناه و عدم دسترسی کافی به مواد غذایی و دیگر مواد اولیه از مشکلات اساسی این برگشت کنندگان است که در روزهای سرد زمستان با آن مواجه هستند.

XS
SM
MD
LG