لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۶

برخی باشندگان دشت برچی: طالبان به زور به نام کمک با مهاجران از مردم پول می‌گیرند


شماری از افراد مسلح طالبان در شهر کابل
شماری از افراد مسلح طالبان در شهر کابل

شماری از باشندگان کابل به ویژه باشندگان ناحیۀ سیزدهم شهر کابل مدعی اند که حکومت طالبان در دو هفتۀ اخیر از آنان با زور و تهدید بنام کمک به مهاجرین اخراج شده از پاکستان پول جمع آوری کرده است.

به ادعای برخی از آنان، افرادی که برای جمع‌آوری کمک آمده بودند، مسلح بودند.

آنان به رادیو آزادی گفتند که جمع‌آوری کمک بیشتر از محلات کته بلندی، قلعۀ نو، نقاش و برخی محلات دیگر دشت برچی که مربوط به ناحیۀ سیزدهم شهر کابل می‌شود، بوده است.

یک تن از باشند‌گان منطقۀ قلعۀ نو دشت برچی که به دلیل حساسیت موضوع نخواست از او در گزارش نام ببریم به رادیو آزادی گفت:
"ناحیه و مدیریت استخبارات این‌ها آمدند و همان ساحه را پشت هر دروازه‌ای گفت یک مبلغ پولی برای کمک به مهاجرینی که از پاکستان به شکل اجباری اخراج شده برای این‌ها جمع می‌کنیم، شما پول پرداخت کنید، یک تعداد که داشتند مجبور به زور دادند، یک تعداد که نداشتند یک مقدار فشار و تهدید و این‌‌گپ‌ها سرشان بود از جمله همسایۀ ما یک دو سیلی هم خورد به همین ارتباط و از خود ما هم یک شکل به زور پول گرفتند."

یکی دیگر از باشندگان دشت برچی هم در این مورد گفت:
"بدون اینکه آنان همراه من سلام و علیکی کنند، به مه گفت که پول بیار بخاطری که ما به مهاجرین پول جمع‌آوری می‌کنیم، کمک جمع‌آوری می‌کنیم یعنی من برایشان گفتم خودم بیکار هستم و پیسۀ نان و خوراک خود را ندارم نمی‌توانم کمک کنم، یکی از افراد مسلح با قهر گفت این به ما مربوط نمی‌شود که تو کار داری یا نداری، هرچه پول داری یا می‌توانی ما را کمک کن."

شمار دیگر از باشندگان ناحیۀ سیزدهم شهر کابل هم مدعی شدند که حکومت طالبان از محلات آنان هم به گونۀ کتبی و یا از طریق مساجد خواستار جمع‌آوری کمک به مهاجرین بازگشته شده است.

دو تن از آنان که نخواستند نام‌ های شان در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفتند:
"ناحیه احوال داده برای مردم، هر نماینده را گفته از ساحۀ خود خانۀ ۱۰۰روپیه برای مهاجرین جمع کنید، بیخی کاغذ داده."

"ملای مسجد به تمام کسانی که به مسجد بودند دستور داده که هر قدر پول دارید به اندازۀ توان‌تان بیاورید به مسجد که ما به طالبان تحویل کنیم."

یکی دیگر از باشند‌گان کابل هم در تماس با رادیو آزادی ادعا کرد که حکومت طالبان از شاگردان مکاتب نیز خواسته که برای کمک به مهاجرین اخراج شده از ۵ افغانی تا ۲۰ افغانی پول بی‌آورند.

سخنگویان شاروالی و فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در کابل و وزارت‌های داخله، مهاجرین و عودت‌کنندگان و استخبارات حکومت طالبان به پرسش‌ها در بارۀ این ادعاها پاسخ ندادند.

اما خبرگزاری باختر در کنترل حکومت طالبان به روز جمعه در گزارشی به نقل از مولوی کبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان نوشته که برای کمک‌رسانی برای مهاجرین اخراج شده میان اداره‌های داخلی حکومت‌شان و نهادهای خارجی هماهنگی وجود دارد.

او همچنان مدعی شده که مدیریت خوب و رسیدگی به موقع به مهاجرین اخراج شده از کشورهای همسایه نشان دهندۀ ظرفیت بالای اداره‌های شان و توانایی آنها برای آبادی افغانستان است.

این در حالی است که شمار زیادی از مهاجرین اخراج شده از پاکستان بارها در گفت‌وگوهایشان با رادیو آزادی از عدم دسترسی‌شان به کمک‌ها و یا هم ناکافی بودن کمک‌ها شکایت کرده اند.

حکومت پاکستان در اول نوامبر روند اخراج مهاجرین فاقد اسناد افغان را آغاز کرد که تا به حال حدود ۵۰۰ هزار تن آنان به افغانستان برگشته اند و اخیراً هم روند اخراج مهاجرین افغان از ایران هم افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG